Astovidatu - Dissolver of Souls

Erik Vandamme    24 maart 2014

Orchestral black metal project from Belgium. Zo staat er te lezen bij de informatie over Astovidatu . Deze Belgische band ontstond reeds in 2005. Echter brachten ze pas in 2013, onder eigen beheer, een eerste album uit : Dissolver of Souls. De band heeft een pak ervaren rotten in het vak in hun midden. Daardoor beschikken ze ook over een grote hoeveelheid technische bagage. Het resultaat mag er best zijn , meer nog: door gebruik te maken van keyboards klinkt Dissolver of Souls nog intenser dan wat we in het genre gewoon zijn. De titel van het album is huiveringwekkend, net als de hoes , waarin een donkere gedaante de dode zielen komt ophalen. In deze sfeer is het album dan ook uitgewerkt.

Elk song op die album heeft een gemiddelde duurtijd van circa. vijf tot acht minuten. Om dan met toch niet zo gemakkelijk in het gehoor liggende muziek de aandacht van de luisteraar continu vast te houden, daarvoor moet je zeer sterk in je schoenen staan. Zoals we aangaven, beschikt de band dus over ervaren muzikanten. Dat hoor je ook op Dissolver of Souls. Het resultaat is een technisch hoogstaande plaat waar de typische black metal ingrediënten doen wat ze moeten doen. Je bij de keel grijpen en meesleuren naar de diepste kerkers van je ziel. De langgerokken solo's lijken ons totaal niet te storen, wel integendeel. We worden meegezogen in een duistere wereld, bang afwachtend tot onze ziel er moet aan geloven.
Pluspunt nummer twee: de teksten. We geven als voorbeeld de enige Nederlandstalige song op die album : Triomf Van het kwaad.
Sterf !
Noem me kwaadaardig
Noem me haatdragend
Ik neem enkel vrede met jou dood
Sterf ! »

Verzoenende ogen verstarren
De blik van de bijna-dode verkilt
Gorgellende, rochellende keelklanken
Verspreiden lang vergeten venijn

« Gij, ondankbaar schepsel
Ge zoekt voldoening in mijn dood
Ha, zelfs dat gun ik je niet...
Geen leed- of lijkvermaak
Als mijn laatste adem niet meer is
Zal ook jij niet meer zijn
Sterf ! »
In deze trend liggen ook de overige songs: bepaald niets vreugdevols, maar eerder je met je neus op de feiten drukkend. Dood, verderf en het vergankelijke waar we mee worden geconfronteerd. Het is een onderwerp dat ruimschoots naar voor komt op Dissolver of Souls. Dit zet de hoge technische kwaliteit nog wat meer in de verf.
Het enige minpunt zou je kunnen noemen dat er te zeer wordt terug gegrepen naar typisch Black Metal uit de jaren '90, toen dat genre aan een wilde boost bezig was. Toen was het gebruik van keyboard ook een terugkerend gegeven. Echt storen doet dit niet, maar origineel is het hierdoor ook niet echt. We stellen ons direct de vraag, kan dat nog in deze tijden?
Dit klein puntje van kritiek neemt echter niet weg dat we hier met een perfect in elkaar gestoken album te maken hebben dat ons raakt. Dit lijkt ons toch het belangrijkste niet? Black Metal moet , naar onze mening, recht door je hart gaan. Daarin slagen Astrovidatu zowel tekstueel als muzikaal met brio! Om deze reden hopen we dat ze niet weer acht jaar gaan wachten om ons met een nieuw album te verblijden. De globale blackmetal fan , en zeker deze van de old school versie, zal in dit album zeker zijn gading vinden.
Tracklist
Dissolver of Souls
Astrovidatu