Channel Zero - Kill All Kings

Erik Vandamme    6 april 2014

Channel Zero is een begrip in België. Daarover bestaat geen enkele discussie, dachten we zo? In de jaren '90 waren ze overpopulair: ze speelden op verschillende festivals en brachten daarnaast ook klassiekers uit. Black Fuel (1997) is wellicht wel hun meest succesvolle plaat geworden, meer nog, dit album was een mijlpaal. Het zette ook ons landje op de landkaart wat metal betreft. Er zijn uiteraard nog andere bands die dit hebben gedaan, maar Channel Zero slaagde waar het veel andere bands ondanks alles niet lukte. Plots bestond België ook in het wereldwijd metalwereldje, buiten onze landgrenzen. Het is ooit anders geweest. Echter, op het hoogtepunt van hun succes hield Channel Zero ermee op. De roep om een reünie was enorm groot door de jaren heen en het was dan ook niet verwonderlijk dat hun negen reunie-concerten in de Ancienne Belgique (2010) allemaal in een oogopslag waren uitverkocht.

Van deze reeks  concerten kwam er ook een live album op de markt : Live at the ancienne Belgique. Daarmee leek Channel Zero gelanceerd voor een tweede leven. Dit resulteerde onder andere in het album Feed 'em with a brick (2011), en het leek de band voor de wind te gaan. Met optredens op Graspop Metal Meeting en vele andere festivals was Channel Zero was terug gelanceerd, maar toen sloeg het noodlot toe. Op 10 augustus 2013 zouden ze optreden op Alcatraz Metalfest, toen het nieuws kwam van het overlijden van drummer Phil Baheux. Dit nieuws sloeg in als een bom, de opnames voor het nieuwe album Kill All Kings, die net waren gestart, werd uitgesteld. De band bracht een akoestische set op Brussels Summer Festival, 14 augustus 2013. Zonder drums. Dit was een emotioneel geladen moment en een mooie ode aan Phil. De single Angel was eveneens een eerbetoon. Uiteindelijk werd alsnog de laatste hand gelegd aan KIll All Kings. We gaven het album enkele luisterbeurten.

Roy Mayorga (Stone Sour, ex-Soulfly), en Mikey Doling (ook ex-Soulfly), werden bereid gevonden om tijdelijk plaats te nemen achter de drumkit. Het album begint met een agressieve, en strakke uitpak. Dark Passenger, Burn the Nation of Kill All Kings grijpen terug naar het oerdegelijke, ouderwetse geluid van Channel Zero, zoals ten tijde van Black Fuel. En toch blijft deze plaat niet op diezelfde lijn liggen: er wachten ons een paar aangename verrassingen. Brothers Keeper bijvoorbeeld, laat een heel andere kant zien van Channel Zero. Franky De Smet Van Damme, en eigenlijk iedereen in de band, laten hier hun gevoelens van onmacht en pijn de vrije loop. De geest van Phil doolt rond op het gehele album, maar bij deze song is hij nog sterker aanwezig. Brothers Keeper doorklieft je ziel, verpulverd je hart, en klinkt aangrijpend mooi waardoor je in tranen zit mee te luisteren. Met een krop in de keel, de ogen gesloten, zie je Phil die een allesvernietigende solo boven haalt. Aangrijpend mooi moment, dat een rustpunt lijkt, en misschien de meer softe kant van Channel Zero laat horen. Maar net door de diepgang waarmee en de reden waarom dit nummer is gebracht, blijft het kleven.

Kill All Kings bevat dus niet alleen maar strakke en harde songs. Nee, er is voldoende plaats voor tempo- en stijlwisselingen. Arm of Bugs is zo een nummer dat, en sorry dat we zijn naam zoveel vernoemen, op het lijf van Phil was geschreven. Net door die strakke drumpartijen, iets waar Phil een kei in was. Zoals we eerder aangaven, is ook deze song het bewijs dat Kill All Kings niet zomaar een zoveelste plaatje van Channel Zero kan genoemd worden, maar een nieuw hoofdstuk waarbinnen ook plaats is voor een heel andere sound en een heel andere aankleding dan we van hen gewoon waren. Voor sommigen zal deze plaat met momenten wat te rustig klinken. Maar naast die kalmere momenten zijn er nog voldoende stevige metal songs terug te vinden waardoor deze stelling wordt teniet gedaan. Luister maar naar het snelle en krachtige Mind of Mechanics, waar alle opgekropte energie als een smack-into-you-face terecht komt.

Maar de kers op de taart moet nog komen. Het brutale en harde Duister, waar zowel Vlaamse, Waalse als Engelse tekst in zit, zal alle criticasters met een klap op hun plaats zetten. Alle demonen worden tegen de muur gekwakt. Dit energieke nummer is de perfecte uitlaatklep om eens alle gedachten op nul te zetten. Aangedreven door een snelle alles om zich heen verpulverende gitaar- en drumpartij  zal dit nummer zorgen voor een verduiveld grote circle pit op de weide, maar ook op plaat is die energie sterk voelbaar. Het album wordt afgesloten met Heart Stop , een andere versie van het vorig jaar uitgebrachte Angel. Het contrast met de voorafgaande track is heel groot: hier wordt de gevoelige snaar weer eens geraakt, net als bij Brother Keeper. De perfecte afsluiter van deze plaat.
Kortom, Kill All Kings zal , zoals we aangaven, een nieuwe bladzijde zijn in de geschiedenis van Channel Zero waar de geest van Phil Baheux, als een beschermende engel, lijkt te zeggen: Het is goed, bedankt, doe nu stevig verder!

Channel Zero treden op 11 april aan in Ancienne Belgique, en zullen hun CD voorstellen de dag daarna in De Kreun (Kortrijk) met het legendarische Ostrogoth in het voorprogramma !

1. Dark Passenger
2. Electro Cocaine