Vampire - Vampire

Erik Vandamme    9 april 2014

De Zweedse metalband Vampire combineert black/death metal met thrash. Via het label Century Media Records brachten ze hun debuut album op de markt. Het album Vampire zou je in eerste instantie kunnen bestempelen als een pure old school death metal plaat . Maar na meerdere luisterbeurten moet je vaststellen dat de combinatie met andere genres er eerder voor zorgt dat Vampire veel meer is dan een zoveelste death metal band in een lange rij. De hoes ziet er al vervaarlijk uit en doet eigenlijk al vermoeden welke kant deze schijf uit gaat. Het onderwerp is.. vampieren. Dat was al duidelijk lijkt ons.ย

Willens nillens, vanaf de eerste song Orexis worden we meegesleurd in een carrousel. De opbouw van Vampire is van die aard dat je het bloed voelt wegstromen uit je aders. Als een vampier zuigt Vampire elke liter bloed uit je lichaam. Opvallend aan deze plaat is niet enkel het gitaarwerk, maar vooral de strakke drumlijn. Deze voelt aan als een dozijn galopperende paardenhoeven die op je afkomen. Tegelijk doet de zanger je met zijn griezelige, grauwe stem in angstzweet uitbarsten. Dat laatste zijn dan de Black Metal invloeden die naar voor komen, daar waar de drumpartijen de eerder thrash metal gerichte inbreng in het geheel voor hun rekening nemen.
Vampire heeft zijn naam niet gestolen. Songs als Jaws of the Unknow , Cellar Grave Vampire of Under the Grudge laten niets aan het toeval over. Om die welbepaalde sfeer te creรซren, die je ook terugvind in vampierenfilms, wordt gebruik gemaakt van instrumenten die niet evident zijn in het genre. Naast piano en xylofoon, meenden we ook accordeons te herkennen in sommige songs. Ze passen echter volledig in het plaatje en verduisteren de sfeer alleen maar extra. Meer nog, ze zorgen ervoor dat de haren op je armen recht komen, en het gevoel van angst nog wordt versterkt.
Vampire is daarom de perfecte aanrader voor zowel death metal als black metal liefhebbers. Het verweven van verschillende muziekstijlen en het gebruik maken van totaal onverwachte instrumenten, zorgt er ook voor dat we iets vrij uniek meemaken.

Conclusie: Voor een debuutplaat levert Vampire een meesterwerk af, waar elk detail zodanig is uitgewerkt dat je vermoedelijk met opengesperde ogen zult afwachten hoe de vampier op je afkomt en het bloed uit je zuigt. Natuurlijk moeten we ons wel de vraag stellen of verdere albums telkens weer ditzelfde thema zullen bezingen. Het onderwerp blijkt de band voor de volle 100% te liggen, maar meer van hetzelfde zou ook wel eens teveel van het goede kunnen zijn. Vampire heeft zeker de kwaliteiten in huis om sterk uitgewerkte albums voort te brengen, maar het wordt dus afwachten welke toer dit later werk inhoudelijk zal op gaan.

1. Orexis
2. Howl From The Coffin
3. At Midnight I'll Possess Your Corpse