Arkona - Yav

Erik Vandamme    15 mei 2014

Om ons te verdiepen in de wereld van de Russische folk/Pagan metal van Arkona hebben we osn niet enkel gewend tot het beluisteren van de muziek op zich. Opzoekwerk en vooral dat heel verrijkende interview in de Rock Tribune van April , konden ons min of meer een beeld laten vormen waar het bij deze heel interessante band om draait. Arkona werd in 2002 opgericht door Mascha Archipova en Alexander Korolyov.

Het etiket Pagan Metal opkleven is deze groep tekort doen. Uiteraard is deze muziekstijl de rode draad geweest doorheen hun vorige albums, maar dat is nu wel even anders. Dit is ondertussen het zevende van Arkona. Yav, wat niet meer of minder betekend, volgens voornoemd interview. De werkelijke wereld waarin we leven. In de Slavische mythologie bestaan namelijk drie werelden. Nav is de ongrijpbare, donkere wereld. Pray de wereld der geesten en Goden en dus Yav.

Op dit conceptalbum, in het Russische gezongen trouwens, krijgen we een eerder complex geluid te verwerken, en ook meer naar Black metal neigende toestanden. We gaven de plaat meerdere luisterbeurten, wat echt nodig was om het te begrijpen.

De wonderen van de natuur , het is dan ook een grote drijfveer voor Mascha en haar band. De songs zitten heel ingewikkeld in elkaar, zowel wat opbouw betreft als afwerking. De eerste song, Zarozhdenie geeft je een beschermend gevoel van warmte, maar ook een eerder angstaanjagend. Het lijkt zowat het elan te zijn doorheen het gehele album. Maar het meest verrassende is, bij elke nieuwe luisterbeurt komen er weer heel andere geluiden op je af, of een totaal andere wendingen die je nog niet was tegen gekomen. Dat zorgt ervoor dat, dit niet zo gemakkelijk in het gehoor liggende plaatje, tijd nodig heeft om tot je door te dringen.

We hadden het over invloeden van Black metal, Dat komt door de vrij donkere aankleding van Yav. Dit vooral door de stem van Mascha, die hier vele aspecten van haar kunnen kan profileren. De indrukwekkende grunts verdrijven de demonen niet uit je hoofd, ze voeden ze.

Daarmee is Arkona in hun opzet geslaagd: een album uitbrengen dat je doet nadenken, voelen en meeleven. Elk van de songs is zodanig opgebouwd dat je er even dient bij neer te zetten, stoppen met alles wat je aan het doen bent en genieten. De vrij lang uitgesponnen songs glijden ondanks alles heel gemakkelijk voorbij. De aandacht blijft trouwens aangehouden, zelfs met een duurtijd van circa zeven tot negen minuten . Neem nu, Na Strazhe Novyh Let , geen idee over wat het gaat. Deze song raakt elke vezel van je ziel, dankzij de diepgang en complexiteit waar ze is mee samengesteld.

Niet alleen door de stem, maar ook de uitzonderlijke muzikale structuren. Na het wonderbaarlijk mooie Serbia worden verder ingewikkelde wegen bewandeld. Gaande van bevreemde soundscapes, tot een tot de verbeelding werkende stemgebruik. Alles wordt eraan gedaan om de luisteraar op een verkeerd been te zetten. Elk van de songs op dit album vertellen dan ook een eigen verhaal, mooi en meedogenloos , monsterlijk en liefelijk liggen fijn naast elkaar op Vay.

Conclusie : Arkona blijft hun roots folk/pagan metal na zoveel jaren nog steeds trouw, maar zijn ook niet vies om andere wegen in te slaan. Het is een heel experimenteel meesterwerk. Yav, is voer voor intellectuele muziekliefhebbers. Het is dus geen plaat die je zomaar beluisterd, nee het is een trip doorheen hart en ziel. Door de vrij ingewikkelde structuur wordt elke vezel in je lichaam en geest aangesproken. Geen hapklare brok, maar een waar kunstwerk presenteren Arkona waarvoor de globale luisteraar een inspanning moet doen.

1. Zarozhdenie
2. Na Strazhe Novyh Let
3. Serbia