Klischée - Touché

Kim Andriessen    30 mei 2014

Jazzy-swingmuziek gecombineerd met elektropop en bij vlagen zelfs disco: Het debuutalbum van het Zwitserse Klischée in één zin. Touché heet de cd. Het is een plaat met weinig diepgang, maar zal de liefhebbers van elektro-swing zeker zaanspreken. Wat Klischée doet, doet het namelijk goed en vol passie.

Het kwintet uit Bern put eigenlijk een beetje uit alle dimensies van de elektro-jazz en integreert dit tot een gemakkelijk te behapstukken geheel. Zo zouden de Engelstalig gezongen nummers als Tiquette en de eerste single Tin Tin niet hebben misstaan op het zo succesvolle album van Caro Emerald. De overeenkomsten tussen Klischée-zangeres Marena Whitcher en de Amsterdamse - eigenlijk Caroline Esmeralda van der Leeuw geheten - zijn echt verbazingwekkend groot.

De Franstalige gezongen nummers, meestal door de mannelijke vocalist William Bejedi gezongen, hebben weer een ander karakter. Plastique en Tique Tac gelijken op een chanson jazz-remix. En dan zijn er ook nog de (nagenoeg) instrumentale nummers, zoals Circles en Klimper, die dan weer de eigenschappen van een onvervalste floorfiller hebben. Even lijkt Armin van Buuren zich ook nog te melden, op Rendez-Vous, maar schijn bedriegt als het nummer toch een andere richting inslaat.

Wel genoeg variatie dus, maar heeft u weinig op met de elektro-swing, laat dan Touché beter links liggen. Het album opent geen nieuwe deuren. Maar bent u wel in voor wat jazz-dance, dan is Klischée een band om te gaan volgen en het album Touché een aanrader.

1. Entrée
2. Tiquette
3. Rendez-Vous