Howling Bells - Heartstrings

Kim Andriessen    30 mei 2014

Een goed begin van de maand: 2 juni verschijnt de nieuwste cd van de Australische indie-rockband Howling Bells. Heartstrings is in Londen opgenomen en het vierde studio-album van het kwartet. Het is geproduceerd aan de hand van bekende producer Alan Moulder, die eerder met o.a. The Killers en Depeche Mode werkte. Nu het meest bijzondere: Heartstrings doet niet onder voor de laatste releases van deze wereldacts.

My Bloody Valentine, nog een naam waar Alan Moulder in het verleden zijn naam aan verbond. En hier houden de overeenkomsten met de Australiรซrs niet bij de producer op. Muzikaal hebben Howling Bells en de Iers-Britse shoegazeband ook het nodige gemeen. Al doen de eerste luisterbeurten van Heartstrings toch het meest denken aan Howling Bells' landgenoten van The Jezabels, die overigens recentelijk ook verdienstelijk een nieuwe cd uitbrachten.

Heartstrings is de opvolger van het in 2011 verschenen The Loudest Engine. De kritieken waren drie jaar geleden wel lovend, maar commercieel viel het succes tegen. Wie denkt dat Howling Bells sindsdien jaren achtereen aan het broeden is geweest op de opvolger heeft het mis. Frontvrouw Juanita Stein schreef afgelopen oktober pas de nummers van Heartstrings, in een "creative spell". Een maand later nam de band in tien dagen het volledige album op - elke dag รฉรฉn track.

Als u denkt dat haastige spoed zelden goed is en Heartstrings afgeraffeld, zit u er opnieuw naast. Het overtreft namelijk in alles de voorganger uit 2011. Het bijzonder uitgestrekte stemgeluid van Stein klinkt overtuigender dan ooit tevoren, de gitaarlijnen dwarrelen prominent en prachtig tussen de vocalen door en de stuwende drums van Glenn Moule grijpen je bij de strot.

Howling Bells begint met vlammende rock 'n roll! Het rauwe openingsduo Paris en Possessed hakt er goed in. Your Love is een meer sferisch nummer met Editors-achtige gitaarpartijen. Het tempo blijft evengoed behoorlijk hoog. Pas op de imponerende ballad Euphoria (geen cover van Loreen) wordt gas terug genomen. Op dit liefelijke nummer blijkt eens te meer hoe veelzijdig de vocalen van Stein zijn. Uiteindelijk werkt Howling Bells via Original Sin en Reverie (opnieuw hebben de gitaren iets weg van Editors) toe naar de ingetogen, afsluitende titeltrack. 35 minuten zijn dan voorbij gevlogen.

De release van Heartstrings is een mooi begin van juni. En het is heel goed denkbaar dat Howling Bells over half jaar weer langs komt, wanneer we op deze plaats de onvermijdelijke jaaroverzichten samenstellen. Hier hoort Howling Bells in thuis. Heartstrings is namelijk een toprelease.

1. Paris
2. Possessed
3. Your Love