Finntroll – Natten Med De Levande Finntroll

Erik Vandamme    23 juni 2014

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik geen fan ben van live-albums. Doorgaans kan je nooit de zo typische sfeer die je voelt als je het zelf mee maakt, op plaat creëren. Het gebeurt ons dan ook heel zelden dat een live-album de impact op ons heeft, die ze zou moeten hebben. Dit terzijde namen we Natten Med De Levande Finntroll of vrij vertaald: Een Nacht met Finnetroll Live, onder de loep. Het album is een opname van het concert dat Finntroll gaf in Amsterdam in de Melkweg op 20 september 2008. Volgens onze informatie waren daar verschillende camera's aanwezig en leek het logisch dat er een DVD zou volgen. Nu blijkt dit vooralsnog niet het geval te zijn, maar alvast dus wél deze live CD.

Ondertussen bracht Finntroll al een paar nieuwe platen uit (Nifelvind in 2010 en Blodsvept in 2013). Deze Natten Med De Levande Finntroll bevat dus songs van voor die periode. Nu, de nummers klinken loepzuiver en doorheen de songs hoor je vaak het publiek mee applaudiseren en genieten, als het ware. Ook de interactie is waarneembaar, zodat je werkelijk hoort dat het wel degelijk live is gebracht. Op zich is dit uiteraard alvast een pluspunt. Wie al ooit een concert van deze heren heeft meegemaakt, weet echter dat het visuele effect belangrijk is bij Finntroll: de Finnen zijn doorgaans getooid met trollenoren en geverfde gezichten. Om DIE sfeer van op het podium volledig weer te geven op schijf? Dat lijkt ons haast onmogelijk.

En toch slaagt de band erin dat gevoel heel sterk te benaderen. Voor zij die erbij waren die avond is het dan ook een leuk meegenomen herinnering aan toen. Je zou het een beetje kunnen bekijken als een soort best-off album, maar dan live gebracht. Toch is zes jaar na datum wel een beetje lang om dan nog terug te grijpen naar het verleden. Op zich lijkt het een leuke toevoeging voor de echte fans en de liefhebbers van het folk- met blackmetal gebeuren, waartoe we Finntroll kunnen rekenen. Toch hadden ze beter voor een DVD gekozen, want zonder de bijhorende beelden is het plaatje niet compleet.
De sfeer komt vrij goed over, wat vaak niet het geval is bij live-albums. Bij Natten Med De Levande Finntroll lijkt dat toch goed te lukken. Al bij al is het één van de betere live platen die ik al heb gehoord, maar ik blijf echter een beetje achter met een dubbel gevoel. Had me toch maar liever een DVD gegeven.

Conclusie: Voor mensen die Finntroll nu pas leren kennen en verder willen uitspitten, lijkt deze live best-off mooi meegenomen omdat je zoveel nummers van vroeger nog eens terughoort. Het geeft een beeld van de periode vóór 2010. Voor de echte fans, die alle albums ondertussen vermoedelijk al in hun platenkast hebben staan, lijkt het ons echter een eerder overbodige toevoeging, tenzij je in die periode er zelf bij was en nog eens wil nagenieten. Alles samen genomen is Natten Med De Levande Finntroll een leuk live album geworden. Binnen de afdeling 'live'-opnamen: missie geslaagd.

1 Kitteldags
2 Slaget Vid Blodsälv
3 Blodnatt