Vlatko Stefanovski – Seir

Kim Andriessen    27 juni 2014

Prilep is de vierde stad van Macedonië en gelegen aan de voet van de berg waar de ruïnes van Marco, een legendarische Macedonische koning uit de 14e eeuw, zich bevinden. Daarnaast is het de geboorteplaats van misschien wel de grootste gitarist van de Balkan; Vlatko Stefanovski. Dit jaar zit de gitaargrootmeester precies 40 jaar in het vak en voegt hij weer een nieuw hoofdstuk (Seir) toe aan zijn omvangrijke oeuvre. Een mooi moment voor een kennismaking met de 57-jarige Macedoniër.

De discografie van Vlatko Stefanovski is net zo divers als omvangrijk. Eerst was hij het gezicht van de band Leb i Sol. Met dit Macedonische kwartet bracht hij in de jaren '70 en '80 meer dan tien albums uit. Eerst vooral etno-rockplaten, later ging Leb i Sol mee met de new-wavestroming die kenmerkend voor de jaren '80 was. Ondanks ook enkele flirts met de progressieve rock (Tangenta, 1984), verloochende de band nooit haar jazzachtergrond.

Ook de traditionele Balkaninvloeden bleven herkenbaar. Dit in combinatie met kwalitatief hoogstaande muziek leverde de band veel erkenning op. Vooral in de Balkanlanden. Maar ook daarbuiten. In de jaren '80 toerde Vlatko en kompanen al eens in Noord-Amerika en Rusland en in 1990 volgden er shows in Ierland en Scandinavië. De populariteit in de eigen regio bereikte ondertussen haar toppunt.

In de jaren '90 begon Vlatko Stefanovski aan zijn solocarrière. Inmiddels is het aantal soloalbums van Stefanovski niet meer op één hand te tellen. Seir is begin dit jaar uitgekomen en zijn meest recente productie. Het album bestaat uit tien fraaie gitaartracks met invloeden uit de blues, jazz en vooral Macedonische folkrock. Sfeer overbrengen is de specialiteit van het huis en dit paradepaardje wordt op Seir weer van stal gehaald. Tijdens Hotel Blues waan je je ergens op een eindeloze highway en op Guitar Tzar brengt de legende een levendig eerbetoon aan het instrument dat hem groot maakte.

Ook speciale aandacht voor de titeltrack, waarop Vlatko Stefanovski laat horen nog altijd de gitaarvirtuoos van weleer te zijn. Hij is de Jan Akkerman van de Balkan. Of Jan Akkerman de Vlatko Stefanovski van de Lage Landen, hoe u het wilt. Het kan dan ook geen toeval zijn dat beide meesters in 2008 de krachten bundelden en het album Thunder From The Blue Sky opnamen. Vakmannetjes aan het werk is voor de toehoorders altijd een feest. Van Jan Akkerman wisten we dat. Van Vlatko Stefanovski, de virtuoos uit Prilep, nu ook.

1. Superheroi
2. Seir
3. Guitar Tzar