The Loveables – The Loveables EP

Pieter-Jan Vanden Broeck    27 juni 2014

Nog nooit van The Loveables gehoord? Misschien zeggen Funeral Dress en Pandaz je dan wel iets. Ex-leden van deze twee punkgroepen domineren namelijk de bezetting van het Aalsterse The Loveables. Drummer Chris heeft een verleden bij Funeral Dress, zanger Koen Loveable verzorgt de merchandise bij optredens van de Toy Dolls en zowel Kevin Scum (bas) als Gus (gitaar) stonden vroeger op de Pandaz loonlijst. De oprichting mag dan van 2006 dateren, met deze zelfgetitelde EP maakte ik voor de eerste keer kennis met dit punkcollectief. De eerdergenoemde EP werd integraal opgenomen in de oefenruimte en dat hoor je meteen. In een genre waar een doe-het-zelf houdingprimeert mag een mindere opnamekwaliteit echter geen onoverkomelijk probleem vormen.

Geopend wordt er met Cool Hand Luke, een rauw en kort nummer dat meteen de toon zet voor de rest van het schijfje. Opvallend is dat er naast alle ruwheid ook oog was voor een vleugje melodie. Met Alles Naar de Kloten wagen de zelfverklaarde Punkrock Bastards zich aan een Nederlandstalig nummer. Het snelle en opzwepende tempo is een plus. Zowel muzikaal als qua titel zou dit weinig fijngevoelige nummer niet misstaan op een album van Belgian Asociality. Nederlandstalige muziek wordt al te vaak met kleinkunst of zachte pop geassocieerd, The Loveables illustreren dat het ook anders kan! Bij het ritmische Zombies springt de filmische intro meteen in het gehoor. De levende doden vormen een vreemd onderwerp voor een punkplaat en lieten me mede hierdoor met een ietwat verward gevoel achter. Ondanks een duurtijd van amper drie minuten is T.T.H.C. opmerkelijk genoeghet langste nummervan de EP. Geen idee waar de afkorting voor staat, maar het van een achtergrondzang voorziene refrein verbetert de luisterervaring. Another Sleepless Night is wederom erg opzwepend van aard, met wat goede wil hoor je er zelf een primitieve vorm van Ska in terug. Bring Me More Green kon me helaas noch muzikaal noch vocaal bekoren. Het erg korte Hang Him on a Rope vormt een leuk intermezzo naar het einde van de EP toe. Met Out of Town en in mindere mate met het vocaal zwakkere Remember the Lies zorgen The Loveables voor een waardig slotoffensief.

Een schoonheidsprijs zullen The Loveables met deze EP niet winnen, maar daar zal geen hanekam naar kraaien. Wie echter oprechte en rauwe punk naar waarde weet te schatten, zou in deze Aalstenaars wel eens zijn gading kunnen vinden. Verwacht geen franjes of iets wereldschokkend, maar een ongepolijste brok punk van eigen bodem! Geïnteresseerden kunnen via Bandcamp vrijblijvend de integrale EP beluisteren.

1. Cool Hand Luke
2. Alles Naar de Kloten
3. Zombies