Despot - Satan in the Death Row

Erik Vandamme    30 juni 2014

Despot is een Black Metal act uit Brazilië, opgericht in 2008. Hun invloeden halen ze bij 90'ties Black Metal bands als The True Mayhem, Gorgoroth, Keizer, Doornen, Immortal, Satyricon en Samael, en 80'ties proto-Black Metal en Thrash Metal bands, zoals Venom, Bathory, Sarcofago, Celtic Frost of Sodom. Hoewel de uitspraak Hun klopt eigenlijk niet want Despot is het soloproject van Marcelo Murrer (B.A.V.) die alle instrumenten en vocalen voor zijn rekening neemt. Op zich is dat al een sterke prestatie. Na vele demo's en ander promomateriaal was de tijd voor een full-lenght album gekomen. Dat is Satan in The Death Row geworden. In een vorig leven speelde Marcelo trouwens ook bij Necrocult en Unholy Massacre. Wij gaven het album enkele luisterbeurten, en dat bleek ook nodig zijn om het te begrijpen.

We maken ons op voor een heel donkere, duistere en dreigende trip. Want naar onze mening moet Black Metal vooral je hart doorboren met een heel scherp mes. De riffs klieven dan ook vanaf Introduction : Divination heel diep op je in. De verpulverende drums en de diepe grafstem van Marcelo doet de rest. Niets nieuws onder de zon, horen we u al zeggen. Nu, door dit allemaal geheel op zijn eentje te presteren, lijkt het ons toch een huzarenstukje dat hij ook nog eens wel degelijk tot een goed einde brengt. Meer nog: nergens krijg je het gevoel dat dit allemaal door één enkele persoon gebracht wordt.

Sommige songs zijn vrij lang, -meer dan zes minuten-, maar nergens krijgen we een saai moment, net doordat Despot je in die stevige houdgreep neemt, zoals de vervaarlijk uitziende hond op de hoes. De scherpe tanden snijden doorheen je vlees tot bloedens toe. Op zich zou je, als klein puntje van kritiek, kunnen zeggen dat alles op dezelfde lijn ligt, althans bij een eerste luisterbeurt. Het is pas na een tijdje dat je invloeden van andere genres merkt binnenin de songs, en daar liggen dan net de variatie en tempowisselingen.
Het meest opvallende echter is de technisch hoogstaande manier van brengen van deze songs. Een voorbeeldje daarvan is het geweldig sterke Forbidden. De meesterlijke riffs halen je inderdaad het bloed vanonder de nagels, waarna de griezelige stem van Marcelo je koude rillingen tot op het bot bezorgt. Bovendien drijven de drums dit alles tot een weerzinwekkend hoogtepunt. Hoewel hier de typische Black Metal invloeden het meest doorschemeren, voel je aan de snelheid van het gitaarspel ook de thrash metal aspecten er vlak onder liggen.
Kortom, het album Satan in The Death Row is vooral een groeiplaat. We raden de nieuwe luisteraar dan ook aan het schijfje de nodige kansen te geven. De combinatie van Thrash/Black Metal dringt pas na een tijdje echt tot je door. Net als de tomaten in uw tuin die tijd nodig hebben om te rijpen en uit te groeien tot een eetbare groente. Zo is het ook met dit pareltje van een album van Despot. In elk geval is het een enorm sterke prestatie dat Murrer dit geheel in zijn eentje presteert en alleen daarvoor al verdient het ons respect en loont de moeite deze schijf aan te schaffen. Voor fans van typische Black en Thrash metal die teruggrijpt naar de basis, een aanrader.

• Introduction: Divination
• Matriarch
• Auto-da-Fé