PS I Love You – For Those Who Stay

Kim Andriessen    4 juli 2014

Vul op een willekeurige zoekmachine 'PS I Love You' als opdracht in en de bovenste resultaten verwijzen zonder uitzondering naar de film met Hilary Swank in de hoofdrol. De succesvolle productie uit 2007 lijkt een patent op de titel te hebben. Maar, diep onder de oppervlakte, ver buiten de reikwijdte van de Hollywood commercie, ligt er een goed verborgen schat. Ook luisterend naar de naam: PS I Love You.

De Canadese indieband PS I Love You begon letterlijk onder de oppervlakte. In de kelders van bars en lokale nachtclubs in Kingston begon in 2006 de rock 'n roll carrière van Paul Saulnier en Benjamin Nelson. Opwerkend vanuit deze bedompte sferen en depressies overwinnend ontpopte het duo zich tot een gerespecteerde rock 'n roll act. For Those Who Stay is hun derde album.

Het zou zomaar kunnen dat de titel – For Those Who Stay – betrekking heeft op de band zelf. Paul Saulnier verliet Kingston, volgde zijn hart en zocht heil in Toronto, terwijl Benjamin Nelson in Kingston achterbleef. Overigens werd het album wel in Kingston opgenomen. Voor de opnamesessies keerde Saulnier dus even terug naar het vertrouwde nest.

Het is ook deze wat gevoelige snaar die het derde album van de band een meerwaarde geeft ten opzichte van de eerste twee releases. Waar hoekige en brutale riffs in overvloed klonken op Meet Me at the Muster Station en Death Dreams, laat For Those Who Stay een wat genuanceerder geluid horen. Natuurlijk, de krachtige indierock van het kwartet (Saulnier en Nelson krijgen hulp van vrienden Tim Bruton en Matt Rogalsky) is niet verdwenen – luister maar naar single Limestone Radio. Maar door af en toe gas terug te nemen (op Bad Brain Day en Afraid of the Light) en synths een prominentere rol te geven, is het geluid van For Those Who Stay veel voller.

Het absolute hoogtepunt is de bijna zeven minuten durende titeltrack. Zo vernieuwend en overtuigend als op dit psychedelische nummer met Bowieaanse allure en Pink Floyd-achtige gitaarsolo hebben we PS I Love You nog niet eerder gehoord. Dit nummer is het pronkstuk van de schat die ver onder de oppervlakte verborgen ligt en 22 juli verschijnt op het Paper Bag Records-label. Een schat die een duik in het diepe zeker waard is.

1. In My Mind At Least
2. Advice
3. Bad Brain Day