Mia Hope – We are just satellites

5 oktober 2010

Mia HopeWe are just satellites. Mia Hope is de naam van de band waar deze volledige review zal rond draaien. Doch is de titel veel imposanter namelijk “We are just satellites”. Toen ik deze titel voor het eerst las was het toch even twijfelen wat de naam van de band nu was maar toen ik deze ochtend wakker werd zag ik een logisch verband tussen de bandnaam en de CDtitel.

Als je het allemaal naar het Nederlands vrij vertaalt en aan elkaar plaatst krijg je: Mia hoopt dat we allemaal satellieten zijn. Deze zin is natuurlijk naar een vrije en logische zin opgebouwd maar zal toch een beter beeld geven over de CD. Mia Hope speelt naar eigen zeggen een mix van mathcore en metal en atmosferische postcore. De band uit Berkshire brengt diverse stijlen samen tot 1 geheel in de hoop een nieuw geluid te ontwikkelen. De muziek die tegelijk heavy is zou tevens een intelligente touch moeten hebben. Dit laten we liever over aan de luisteraar …

De band, waarvan hun genre naar eigen mening te beschrijven valt als melodieuze,progressieve, epische metal/hardcore, draait al enkele jaren mee in het metalcircuit en bracht op 8/02/2010 hun allereerste debuut album uit. We are just satellites werd gereleased via Rising Records. Doch verliepen de opnames niet zoals gepland. Het album ligt een half jaar later dan verwacht in de schappen en de band kende ook al heel wat lineup changes. Mia Hope brengt , zoals eerder vermeld, een groot gamma aan genres aan bod. Over het slag en drumwerk geen klagen alvast. De opening van de CD lijkt welliswaar sterk op die van Call Me Dragon (These Monsters).

Nummer 2 start met een prachtige opener van een gitaarsolo gevolgd door kracht en vuur! Over de ganse lijn brengt dit album tal van gitaarsolo’s, sterke metalriffs en rustgevende postcore liederen. Naast het feit dat deze cd meer hardcore dan metal zou zijn kan elke metalliefhebber hier ook van genieten want bovenstaande elementen zorgen ervoor dat ook de doorwinterde metal/rock liefhebber genot zal hebben van dit album. Doch is het kraakpunt een groep de zanger. Je moet al een groot liefhebber zijn van een zanger die scream, softzang en grind door elkaar haalt in diverse song.

1. Pollyana
  2. (Filmed Like A) Modern Day Noir
  3. Great danes With Wings