Jennie Abrahamson – Gemini Gemini

Kim Andriessen    15 augustus 2014

De stille winterlandschappen zijn voor veel Zweedse artiesten een inspiratiebron. Vooral post-rockbands als pg.lost, Immanu El en Jeniferever lijken hun sferische melodieën zo uit de uitgestrekte valleien te tappen. Dat de Noordse vlaktes ook prima andere muzikale jasjes passen, bewijst Jennie Abrahamson. Haar meest recente album, Gemini Gemini, verschijnt binnenkort en is even verfrissend als verrassend.

Gemini Gemini is het vierde album van de nabij Umeå geboren zangeres. Sinds Jennie Abrahamson in 2006 als solozangeres begon, heeft haar carrière een hoge vlucht genomen. Haar vorige album, het in 2011 uitgebrachte The Sound Of Your Beating Heart, ontving lovende kritieken. Verder ging ze op tournee met Ane Brun's band en stond de Zweedse in het voorprogramma van haar jeugdidool en inspiratiebron Peter Gabriel.

En nu is daar dus een verfrissende en verrassende nieuwe productie. Eerst de verfrissing. Met Gemini Gemini heeft Jennie Abrahamson een plaat gemaakt die niet gebukt gaat onder het juk van zwaarmoedigheid. Iets waar vooral singer-songwriters die hun muziek schrijven in afgezonderde landschappen nogal eens vatbaar voor zijn. Maar Abrahamson dus niet. Gemini Gemini is een opzwepend album, zeker wanneer haar stem met een zomers arrangement (The War) wordt vergezeld.

Jennie Abrahamson heeft nog meer verrassingen in petto. Zo haalt ze op bijna ieder nummer een ander paard van stal, waardoor het album tot het einde aan toe spannend blijft. Van psychedelische elektronica (Wolf, Saved) tot vrolijke pop (Entity): voor ieder wat wils op Gemini Gemini.

En voor degene die toch meer van consistentie houden, is er altijd nog de sprookjesachtige stem van Jennie Abrahamson, die onvermijdelijk referenties aan Lykke Li en Tori Amos zal oproepen, maar volstrekt uniek is in haar schoonheid op het prachtige prijsnummer Lake Geneva.

1. Snowstorm
2. The War
3. Wolf