Lucifer's Fall - Lucifer's Fall

Pieter-Jan Vanden Broeck    16 september 2014

Uit een overvolle recensielijst een album kiezen is niet altijd even eenvoudig. Van tijd tot tijd slaagt een specifieke albumhoes er wel eens in om je aandacht te trekken. De zelfgetitelde debuutplaat van Lucifer’s Fall heeft een albumhoes die onder deze categorie valt. Wat opzoekingswerk leerde me dat het om een illustratie van de Franse artiest Gustave Doré gaat. De vallende engel stelt de uit de hemel verbannen Satan voor…een duidelijker knipoog naar de groepsnaam lijkt me onmogelijk. Genoeg over de albumhoes, laten we het over de groep in kwestie hebben. Het Australische Lucifer’s Fall werd in 2013 te Adelaide opgericht. Het gaat om een tweemansgroep bestaande uit Deceiver (bas, gitaar, zang) en Unknown Unnamed (percussie). De groep omschrijft het eigen geluid als rauwe en traditionele Doom Metal…een meer dan accurate beschrijving als je het mij vraagt!

Na het horen van de eerste noot wist ik meteen dat het snor zat. Openingsnummer The Suffering Wizard, klinkt exact zoals traditionele Doom Metal hoort te klinken. Het trage tempo, de verhalende stem en het tekstuele aspect: dit is waar Doom Metal om draait! Titelnummer Lucifer’s Fall vangt aan met een lang uitgesponnen schreeuw. Het is de perfecte inleiding voor een lied over Satan’s verbanning uit de hemel! Lucifer’s Fall borduurt vlekkeloos verder op het openingsnummer. Bij het horen van The Summoning trok de opmerkelijk vrolijke riff mijn aandacht. Het kan aan mij liggen, maar ik meen een duidelijke link met Powerslave (Iron Maiden) herkend te hebben. Met Unknown Unnamed zitten we exact halverwege het album. Het nummer begint tergend traag om vervolgens met een leuke gitaarrif uit te pakken. A Sinner’s Fate is een bijna tien minuten durend epos. In dit nummer is de hoofdrol duidelijk weggelegd voor het epische refrein. Ook met het nummer Deceiver doet Lucifer’s Fall traditionele Doom Metal alle eer aan. Het instrumentale Death March fungeert als “outro” van dit meer dan behaaglijk album.

Met deze zelfgetitelde debuutplaat leverden de heren van Lucifer’s Fall een oerdegelijk album af. Het voornaamste pluspunt aan Lucifer’s Fall vormt echter ook het enige puntje van kritiek. Het traditionele geluid dat Deceiver en Unknown Unnamed tevoorschijn toveren ligt prima in het gehoor maar klinkt niet altijd even origineel. Maar goed, dit argument is van toepassing op het merendeel van de hedendaagse groepen. Wie waarde hecht aan Doom Metal oude school kan om Lucifer’s Fall niet heen. Graag geef ik nog mee dat het integrale album vrijblijvend te beluisteren valt via de Bandcamp-pagina van de groep. Ik kijk alvast uit naar een opvolger!

1. The Suffering Wizard
2. Lucifer's Fall
3. The Summoning