Alestorm – Sunset On The Golden Age

Jordy Sabels    17 september 2014

In het begin van augustus brachten de mannen van Alestorm hun nieuwe plaat uit. Als hevige fan van Black Sails, en in mindere mate van Pirates Of The Caribbean, werd ik bij het beluisteren van hun vorige album altijd geconfronteerd met beelden uit deze serie. Piraten, rum, drank en verhalen over de zeven zeeën zijn nog altijd de hoofdmoot van Sunset On The Golden Age maar naar mijn bescheiden mening is het melodieuze karakter wat naar de achtergrond verdwenen. Hierdoor krijgt het eindelijk de allure van een echt metalalbum, met stevige riffs en snoeiharde achtergrondmuziek.

Dat Alestorm zich iets meer probeert te vereenzelvigen met de echte metalscene en serieuzer genomen wil worden binnen deze wereld is merkbaar vanaf de eerste noot, namelijk in de song Walk The Plank. Nummers zoals The Sunk'n Norwegian konden nog rechtstreeks worden geïmplementeerd in films waar Johnny Depp een dronken piraat speelt, met Walk The Plank of Drink is dit al een pak minder het geval. Het gitaarwerk is een pak frequenter aanwezig, het ruige karakter van de zangstem wordt meer uitgesproken en het tempo van de songs ligt een pak hoger.

Magnetic North is een nummer dat je van het ene spectrum van de metalscene naar het andere speelt alsof je het balletje bent in een spelletje pingpong. Magnetic North begint met een rustig stukje ballad vermengd met melodische fluitsignalen, om vervolgens volledig te exploderen in je hoofd met een deel dat aanleunt bij metalcore. Zo passeren er screams, breakdowns en snedige gitaarstukken de revue, zaken die ik zelf niet echt gewoon was van Alestorm maar die ik best wel kon smaken. Puik werk!

"De Slag van Cartagena de Indias is een militaire betrokkenheid tussen de krachten van Groot-Brittannië onder vice-admiraal Edward Vernon en die van Spanje onder admiraal Blas de Lezo. Het vond plaats in de stad Cartagena de Indias maart 1741, in het huidige Colombia. De strijd was de belangrijkste van de Oorlog van Jenkins 'Ear en één van de grootste marinecampagnes in de Britse geschiedenis." Interessant om te weten als historicus dat er ook bands zijn die een gezonde interesse hebben in historische feiten. In elk album van Alestorm zijn er historische gebeurtenissen verwerkt en dat is deze keer niet anders. Zo gaat het vierde nummer van Sunset On The Golden Age over, de hierboven omschreven, Battle Of Cartagena.

Dat het serieuze karakter er op een bepaald moment uit moest, was niet te vermijden bij Alestorm. In een sonnet is er vaak een volta aan het einde waar je even verbaasd van opkijkt. Bij Sunset On The Golden Age zit de volta verwerkt in de negende song, waarin de band doodleuk het nummer Hangover van Taio Cruz covert. We moeten uiteraard eerlijk blijven en zeggen dat deze cover een pak aangenamer klinkt dan het origineel, maar toen het voor de eerste keer door men boxen schalde, kon ik niet anders dan in lachen uitbarsten. Wederom een prachtig staaltje ironie van één van de meest humoristische bands uit de metalscene.

De plaat wordt afgesloten door de titelsong, Sunset On The Golden Age. Het nummer duurt langer dan 11 minuten, maar is van begin tot einde één van de pareltjes in wording binnen het alreeds bijzonder rijke repertoire van Alestorm. Het is dan ook een song dat op gezwinde manier alle ingrediënten voor een geniaal Alestorm-nummer samenbrengt. Het is sporadisch melodieus, af en toe pure metal, een breakdown hier en daar, herhalingen van dezelfde melodie, kortom alles waar Alestorm al enkele jaren een patent op heeft. Misschien door zijn lange karakter niet direct een festivalnummer, zoals The Sunk'n Norwegian dat wel is, maar zeker een song die je als echte fan zal appreciëren en met graagte zal opleggen wanneer je een glas rum consumeert op je terras.

De eindconclusie is vrij simpel: Alestorm did it again! Ze hebben het wederom klaargespeeld om een album te creëren waarin ze hun gevoel voor humor tentoonspreiden en op geen enkel moment afwijken van hun doel: melodische piratenmetal brengen. Dit album zal sowieso wederom de zeven zeeën oversteken en hopelijk meren ze ook aan in een haven aan de Noordzee. Ze zitten alvast vaak in de buurt tijdens hun aanstormende Europese Tournee en anders zullen ze wel nogmaals een plaats krijgen op de affiche van Graspop Metal Meeting.