Broeder Dieleman - Gloria

Jordy Sabels    2 oktober 2014

Als fan van kleinkunst deed het deugd om ook eens een Nederlandstalige plaat te mogen recenseren. Hoewel we de Zeeuwse Broeder Dieleman niet direct onder dit genre zouden onderverdelen, brengt hij gezapige songs in het Nederlands met heel onschuldige thema's. Maar op zo,n manier dat die recht uit het hart komen, zoals dat ook met voornoemde muziekstijl het geval is. In 2013 kwam een eerste album uit, Alles is IJdelheid, dat op zeer goede recensies kon rekenen. Via het label Snowstar Records brengt hij nu zijn tweede album op de markt: Gloria. Wij namen het plaatje stevig onder de loep, maar wel met een zekere voorzichtigheid, want elk van de songs klinken als porselein en zijn dus heel breekbaar.

Schitteren in eenvoud, het is zowat de rode draad doorheen Gloria. Zowel wat tekst als aankleding betreft, worden er geen muren afgebroken, geen heilige huisjes omver gestampt. Nee, nergens wordt er wild om zich heen geslagen. Eerder wordt er een positieve boodschap van hoop meegegeven, hoop in deze koude dagen van oorlogen, Islamitische Staat en andere pijnlijke zaken als Ebola. Dat dit allemaal in het Zeeuws wordt gebracht, is een extra pluspunt. Daardoor klinkt het allemaal net iets origineler of vernieuwender.
De warme en wat weemoedige stem van Broeder Dieleman doet je meedrijven op rustige paden, omgeven door bloemenpracht en een stralende zon. Naast de aangename stem krijgt vooral de piano een voorname rol toebedeeld. De twinkelende klanken versterken die positieve sfeer nog wat meer. Uiteraard zijn ook banjo en gitaar aanwezig, maar het is dus hoofdzakelijk die piano die de meeste impact heeft op het totaalbeeld van Gloria.

De man profileert zich als diepgelovig en dat laat hij ook op plaat blijken. Niets mis mee zouden we zeggen. Dat hij dit niet onder stoelen of banken steekt, hoor je bijvoorbeeld in de song Leger van de Heer. Bovendien wordt elke song in een eerder melancholisch kleedje gestoken, in een heel intimistische sfeer.
Wat de teksten betreft, die komen ondanks alle hoopvolle aankledingen, op het eerste gezicht althans, niet altijd positief over. In Adriana zingt hij bijvoorbeeld: En ik draag de gevolgen voor altied met me mee. Ik heb nog nooit het licht gezien. Maar, de onderliggende boodschap van hoop op betere tijden blijft ondanks alles dan weer wel rechtop staan. Mede dus dankzij dat ijzersterk geloof in die betere tijden.
Door die manier van brengen van zijn songs doet hij me dan ook denken aan vele kleinkunstzangers. Diezelfde manier van een boodschap brengen, waardoor je toch even moet nadenken, krijgen we ook hier voorgeschoteld. Broeder Dieleman slaagt er op Gloria dan ook in je met beide voeten op de grond te brengen, tot rust, maar ook om even je gedachten te verzetten.

Kortom, in die vijfendertig minuten houdt Dieleman ons een spiegel voor het gezicht en deelt hij zijn twijfels en pijn. Maar, hij geeft meteen die boodschap af van hoop, zolang je er maar in blijft geloven. Bovendien, wees blij met de kleine en eenvoudige dingen in het leven, die alles zoveel aangenamer maken, vooral als het allemaal eens verkeerd loopt. Beklijvend mooie plaat Gloria, die de luisteraar niet onberoerd zal laten. Pure klasse!

Gloria (3:25)
Aalscholvers (4:57)
Kauwtje (3:07)