Flood Of Red -Throw

Tom V    15 oktober 2014

De uit Schotland afkomstige band Flood of Red bouwt reeds zeven jaar lang aan de weg. Ze brachten in 2009 een eerste album op de markt: Leaving Everything Behind. In juni 2014 brachten ze via het label Superball Music een nieuwe plaat uit: Throw. Werd hun debuutplaat nog gekenmerkt door pure post-hardcore elementen, dan ligt deze nieuwste worp eerder in het melodische rockgenre. Een hele ommezwaai, waarvan de fans van het eerste uur even raar zullen opkijken. We gaven deze plaat enkele luisterbeurten. Dit is onze conclusie!

Openingssong Throw laat alvast een tip van de sluier zien. Alles is opgebouwd rond de magisch mooie vocalen, die je telkens opnieuw naar adem doen happen. De gitaren snijden nog steeds, maar doorboren je niet volledig. Op zich zou dit kritisch kunnen klinken, maar het past perfect in het concept dat Flood of Red ons wil bieden. De melodische aankleding doet ons zweven naar heel andere oorden.

De gehele plaat lijkt wat diezelfde gang op te gaan, maar er zijn voldoende verrassende wendingen die deze stelling vlug ontkrachten. Bovendien zitten er een paar heel sterke nummers tussen die de rest wat overstijgen. Het mooie en meeslepende Whispers and Choirs bijvoorbeeld bezorgt ons een waar kippenvelmoment. Het maakt ook duidelijk dat Flood of Red lang heeft nagedacht over wat ze zouden doen met hun sound.

De oorspronkelijke post-hardcore van de beginjaren hoor je haast nergens terug. Maar toch zijn ze hun roots trouw gebleven. Het eerder uptempo gebrachte Cutting Limes is daar een mooi voorbeeld van. Deze song ligt zelfs wat in de lijn van hun vroegere werk. Maar het is nu wel duidelijk dat Flood of Red probeert te evolueren en zichzelf opnieuw tracht uit te vinden.

Het aftasten van hun grenzen, dat is zowat het grootste pluspunt aan Throw. In principe zouden ze het zich heel gemakkelijk kunnen maken en telkens dezelfde 'soort' plaat uitbrengen. Maar dat doet Flood of Red dus niet. Dit kunnen we alleen maar waarderen, want bands die zichzelf vernieuwen, daar houden wij van.

Hoewel de subtiele drumpartijen soms proberen te overheersen, luister maar naar het geweldige Ye Die, Ye Die, zijn het dus vooral de vocale capaciteiten die op dit nieuwe album de bovenhand nemen. Maar vooral hoor je dat deze heren ervaring hebben in het bespelen van hun instrumenten. Daardoor kan Flood of Red alle kanten uit met zijn muziek. Het maakt ons dan ook nieuwsgierig naar hetgene waarmee ze ons in de toekomst nog zullen verrassen.

Conclusie: Flood of Red brengt met Throw een plaat uit waar verrassende, en vooral heel onverwachtse, wendingen worden genomen. Daaruit blijkt dat deze heren veel meer in hun mars hebben dan een zoveelste post-hardcore bandje te worden in een heel lange rij, integendeel zelfs. Met deze gevarieerde plaat blijven ze hun roots wel enigszins trouw, zo blijkt. Maar ze zoeken hier ook andere melodieuze wegen op, wat ons hoopvol doet uitzien naar de toekomst. Bovendien is Throw zo’n plaat die een heel ruim publiek zou moeten aanspreken, maar dan in de heel brede zin van het woord.

Flood of Red speelt komende zaterdag 18 oktober in TRIX. Bovendien spelen ze ook in Nederland, Haarlem op 20 oktober samen met Maybeshewill. Op beide evenementen zullen wij van snoozecontrol.be ook aanwezig zijn.

1. Throw
2. Part Truth / Part Fiction
3. Hiding Out