Onkel Tom - H.E.L.D.

Pieter-Jan Vanden Broeck    20 oktober 2014

Tom Angelripper is een drukbezet man. Wanneer de Duitser niet op het podium staat met Sodom, schrijft hij een boek of houdt hij zich bezig met één van zijn zijprojecten. Over één van deze zijprojecten – Onkel Tom – wil ik het hier hebben. Het zou allemaal begonnen zijn in het jaar 1995…met een cafébezoek. Tom Angelripper en vrienden nuttigden iets te veel gerstenat en begonnen Duitstalige drinkliederen te zingen. Deze spontane zangsessie zou de ‘geboorte’ van Onkel Tom hebben ingeluid. Bijna twee decennia en heel wat EP’s en langspelers later, zijn de Duitsers nog steeds niet uitgezongen. Getuige hiervan is de uitgave van het zesde volwaardigealbum: H.E.L.D.Angelripper mag dan wat mij betreft een heldenstatus hebben bereikt, de titel van de langspeler betreft de afkorting van “Hart, Ehrlich, Laut und Durstig” (Hard, eerlijk, luid en dorstig).

Intro Flatus Antelucanus trekt het album op gang. Zoals de Latijnse titel doet vermoeden gaat het om een opeenstapeling van weinig subtiele geluiden...ietwat onnodig als je het mij vraagt! Prolligkeit ist keine Schande, is een rauw nummer dat het midden houdt tussen Rock-‘n-roll en Metal. Het ongepolijste stemgeluid van Tom Angelripper valt niet te verwarren met dat van iemand anders, zoveel mag duidelijk zijn! Zu wahr um schön zu sein is naar mijn mening één van de meest opvallende nummers van het album. Het komt krachtig over en tijdens het refrein laat HerrAngelripper zich van zijn meest emotionele kant horen. Met Ein bisschen Alkohol kan je niet anders dan over een typisch Onkel Tom-nummer spreken. Het is een ode aan geestrijke drank met een erg hoog “Après-ski” gehalte. Op tekstueel vlak valt is er een duidelijke link met het oeuvre van Tankard…al schat ik die op muzikaal vlak hoger in. In een Beierse biertent tijdens Oktoberfest zou dit nummer wel eens uit de luidsprekers kunnen galmen. Ook Am Morgen danach heeft betrekking op alcohol, al is het op muzikaal vlak een stuk ingetogener. Was Euch nicht passt vangt aan met een door Punk geïnspireerde rif. Ook tijdens het refrein valt dit aangename gitaargeluid waar te nemen. Een vergelijking tussen Onkel Tom en Pennywise durf ik niet maken, al deed het begin van Vom Paradies gen Süden me eventjes aan Bro Hymn denken. Wer nach dem Lied noch stehen kann is wederom rauw, rauwer, rauwst. We zijn ondertussen bij Der Duft von Lavendel aanbeland. Een leuk nummer, niets meer en niets minder. Het nummer Im Suff wist me vooral wegens de melodische achtergrondzang gedurende het refrein te charmeren. Ook Der Onkel kommt zum Hausbesuch is lang niet slecht. Het furieuze begin van Auf Gedeih und Verderb deed me voor de eerste keer denken aan Sodom. Zowel op vocaal als instrumentaal vlak zou dit nummer niet misstaan op een album van de Duitse thrashlegendes. Het atypische slotnummer, Ich bin noch am Leben, klinkt erg strijdvaardig. Ondanks zijn voorliefde voor alcoholische drank, is Tom Angelripper nog steeds springlevend!

Met H.E.L.D. zet Onkel Tom de stijl van voorganger Nunc est Bibendum voort. Op muzikaal vlak is er sprake van een veel lager schlagergehalte dan voorheen vaak het geval was. Ook op tekstueel vlak zijn de thema’s een stuk gevarieerder. Vroeger mocht Onkel Tom dan synoniem staan voor een doorlopende ode aan sterke drank, vandaag lijkt hier toch gedeeltelijk verandering in te komen. H.E.L.D. is geen wereldklasse, maar mag er gerust zijn. Het is een aangenaam album, zolang je het niet te ernstig neemt. Plezier is en blijft het hoofddoel van Onkel Tom!

1. Flatus Antelucanus
2. Prolligkeit ist keine Schande
3. Zu wahr um schön zu sein
4. Ein bisschen Alkohol
5. Am Morgen danach
6. Was Euch nicht passt
7. Vom Paradies gen Suden
8. Wer nach dem Lied noch stehen kan
9. Der Duft von Lavendel
10. Im Suff
11. Der Onkel kommt zum Hausbesuch
12. Auf Gedeih und Verderb                                                                                                                                                                   13. Ich bin noch am Leben