If Anything Happens to the Cat - Sun drunk Moon

Erik Vandamme    24 oktober 2014

Toen wij circa twee jaar geleden de EP If Anything Happens to The Cat van de Gentse formatie If Anything Happens to the cat bespraken, viel ons reeds de experimentele kant op waaruit deze songs zijn samengesteld. Op negen oktober stelden deze heren hun debuut plaat voor, Sun Drunk Moon. We zijn, na meerdere luisterbeurten, nog steeds van mening dat If Anything Happens to the Cat bestempelen als puur post-rock, is deze jongens tekort doen. Het album werd uitgebracht onder eigen beheer. Wat sound betreft deden, en doen ze ons nog steeds denken aan bijvoorbeeld Maybeshewill. Ze spreiden nl. diezelfde intensiteit tentoon als voornoemende. Onze bevindingen over dit debuut, leest u hieronder.

Openingssong How to Walk Through Fire zorgt alvast voor niet één, maar verschillende verrassende wendingen. Begint alles met puur post-rock, dan gaat het snel over naar een keiharde stamp tegen ons achterste, om ons naderhand zachtjes te beginnen strelen. U leest het goed, verschillende uiteenlopende emoties komen boven drijven bij het aanluisteren van deze song. En dit is nog maar het begin.

De best lange duurtijd van de songs wordt voldoende opgevuld met tempowisselingen, die nog maar eens in de verf zetten hoe experimenteel deze jongens van If Anything Happens to The Cat bezig zijn. We hadden het al over vergelijkingen met Maybeshewill, luister maar eens naar het magistraal mooie, en zeven minuten durende, Jessamine, waar het samenspel van drum en gitaar tot een ongekende hoge intensiteit worden verweven. Puur genot, tot in de diepste roersels van onze ziel, weinig Post-rock bands slagen er daadwerkelijk in dit hoge niveau te bereiken. Iets wat we ook waarnemen bij het genoemde voorbeeld.

De vocale aankleding, ook zo een pluspunt, klinkt vaak wat dreigend. Het is eerder zelfs vaak een angstaanjagend gefluister dat we te horen krijgen, dat nog wordt aangesterkt door de opbouwende lijn van de snerpende gitaren. Deze klieven er nog wat dieper doorheen. Telkens opnieuw.

Het prachtig in elkaar gestoken Khaleesi is daar een mooi voorbeeld van. De zang gaat tussen dreigen en zalven, waarna die gitaar nog wat dieper in ons hart snijd. Ook die opbouwende lijn is aanwezig, eveneens dat schipperen tussen pijnlijk hard en zachtmoedig tot zalvend. Het is zowat hoe de gehele plaat Sun Drunk Moon in elkaar zit. Het sleutelwoord op Sun Drunk Moon is en blijft: experimenteren.

Over de EP schreven we in 2012: "Opvallend gegeven bij het beluisteren van deze EP is de experimentele kant van het geheel. De pure post-rock magie is wel aanwezig, maar je hoort dat ze nog steeds op zoek zijn naar welke weg ze nu echt willen inslaan. Deze zoektocht zorgt er voor dat we een heel interessant schijfje voorgeschoteld krijgen."

Deze voornoemde stelling kunnen we meteen ook toepassen op het debuut album Sun Drunk Moon. If Anything Happens to The Cat schotelt ons één meesterwerk voor, dat bol staat van experimentele uitspattingen en magische momenten. Gaande van zalvend tot hard uithalen, het is allemaal aanwezig op deze plaat. Kortom, deze band is klaar voor de grote stap voorwaarts, en dit niet enkel alleen in post-rock middens. Nee, dit is een doodeenvoudige, simpele rock plaat die iedere globale muziekliefhebber, of toch deze die houden van de alternatieve kant hiervan, over de streep zouden moeten trekken. Pure klasse!

Het album is ook te vinden: http://iahttc.bandcamp.com/

1. How To Walk Through The Fire 5:59
2. Jessamine 7:13