Ummagma – Kiev Remixes

Jordy Sabels    21 oktober 2014

De song Kiev van Ummagma is een nummer dat op sublieme wijze hoop naar voren probeert te brengen. Het geloof in de mensheid en het ontspruiten van goede dingen uit het as van zeer kwaadaardige zaken is iets waarin de artiesten met grif in blijven geloven en dat proberen ze te uiten in deze song. Een plaat uitbrengen die volledig gewijd is aan dit ene nummer brengt de belangrijkheid van deze track voor de artiest naar boven. Het origineel en negen remixes door negen verschillende artiesten met verschillende nationaliteiten, meer heeft Ummagma niet nodig om een steengoed album uit hun hoed te toveren.

Het origineel klinkt bijzonder idyllisch en laat je weg zweven van alle zorgen die je vandaag om de oren vliegen. Stakingen, noodzakelijk protesten, onnodige oorlogen, de regering Michel I even kan je al deze zaken vergeten door het beluisteren van Kiev. Het is ook vooral het origineel dat echt muzikaal klinkt en niet in elkaar geknutseld lijkt door een producer. Dat is met de rest wel het geval waardoor het elektronische en vaak ook experimentele karakter nog een pak duidelijker wordt.

De remixes op zich kunnen onder verschillende genres geplaatst worden. Soms lijkt het alsof je naar Digitalism aan het luisteren bent en als je het volgende nummer oplegt heeft het wat weg van Alt-J. Het heerlijke aan deze plaat is wel dat het experimentele karakter nooit verdwijnt en dat is iets waar ikzelf de laatste tijd bijzonder grote fan van ben. De vreemde eend in de bijt kan mij de laatste tijd aanzienlijk meer bekoren dan pakweg Dotan en Oscar And The Wolf, die uiteindelijk enkel maar uitblinken in het maken van kopieën van wat er al bestaat. Iets nieuw doen is altijd een pak moeilijker en dat is wat Ummagma doet in deze plaat, want hoeveel bands zouden het aandurven om gewoon één song tien keer op dezelfde plaat te zetten en te herwerken?

Als we elke remix tot in het detail zouden uitpluizen dan ben ik niet klaar met één pagina, daarom heb ik er de drie beste eruit gekozen om net iets diepgaander te bespreken. Ik heb daarbij gekozen voor de remixes van David Garcet, Haioka en Auxiliary. Dit heb ik niet via een random generator gedaan, maar puur op smaak. Over smaak valt altijd te twisten, maar daardoor blijft er wel ruimte om zelf eens te luisteren welke je als lezer zelf de beste remixes vindt.

De remix van David Garcet heeft veel weg van Digitalism, één van mijn favoriete elektrobands. Ik krijg bij deze remix spontaan het gevoel dat ik op Werchter en I Love Techno kreeg van Digitalism, een warm gevoel van Techno. En geloof mij vrij, dat gebeurt mij zelden tot nooit. David Garcet laat hier niet echt veel over van het origineel, maar dat stoort allerminst. Het is net doordat hij er zijn eigen muziekstuk van maakt dat hij zo'n puik werk heeft geleverd. Hij maakt gebruik van subtiele en experimentele beats, waardoor het voor de modale muziekfan nooit zal storen dat het een technosong geworden is. Een gestage elektronische edoch zweverige remix is het resultaat van de bewerking van David Garcet en dat smaakt alvast naar meer.

Meer experimentele toetsen vind je terug in de remix van Haioka, waarin violen en piano's de bovenhand halen en de stem wordt gedegradeerd naar een schreeuw die uitgeroepen wordt door een geest of engel die neerdaalt op aarde. Het stemgeluid is echter zo subliem verwerkt dat het een extra meerwaarde biedt en eigenlijk spontaan ingeblend wordt doorheen de beats. Dit is dan ook direct het nummer dat me doet denken aan nummer zoals Nara en Every Other Freckle van Alt-J, waarin de beat de stem bijzonder goed ondersteunt en het geheel mooi samengebracht wordt.

De laatste remix die mij volledig kon bekoren was de remix van Auxiliary tha masterfader. Dit komt vooral omdat hij een groot deel van het origineel stemgeluid heeft heel gelaten. Shauna McLarnon heeft zo'n prachtig stemgeluid dat haar stemkleur heel laten in een remix voor mij ook beschouwd mag worden als een kunst. De beats verdwijnen daardoor wel terug wat op de achtergrond en creëren in deze song vooral een disco-achtige ondertoon.

Wat sommige bands niet zouden kunnen verwezenlijken deed Ummagma met deze plaat wel. Ze hebben op sublieme wijze artiesten samengebracht en een plaat uitgebracht met één song op, maar dan negen keer gemixt. Gedurende de hele plaat verliezen ze op geen enkel moment je aandacht en zweef je bij wijze van spreken rond in een idyllisch en zweverig muziekparadijs waar heerlijke elektronica het spel om de troon gewonnen heeft.

Tracklist

1. Ummagma – Kiev (Original Mix)
2. Ummagma – Kiev (Statickman Remix)