Jet Plane - Loud To Sleep

Tom V    21 oktober 2014

Herinneren jullie zich Jet Plane nog? Ze zijn een Russische post-rockband die we twee jaar geleden al de nodige aandacht gaven. All The Static Stars (2012) was ook voor ons een hele openbaring. "We schreven over dit album: Jet Plane brengt met ‘All the Static Stars’ pure en loepzuivere instrumentale muziek die je in hogere sferen brengt, telkens opnieuw. Als we het album volledig hebben beluisterd worden we wakker uit een droomwereld die we prompt terug willen bezoeken, al is het maar om de koude en harde realiteit te ontlopen. Geen betere remedie om je geest en hart tot kalmte te brengen, deze nieuwste van Jet Plane."

We waren dan ook heel enthousiast toen het nieuws ons ten gehore kwam dat deze band een nieuw album ging uitbrengen. Loud To Sleep kwam medio 7 oktober op de markt. Wij legden ons oor, en vooral onze ziel, te luisteren en genoten weer eens met volle teugen. Nu lijkt Jet Plane een typische post-rockact en brengen ze op het eerste gezicht dus niets nieuws.

Maar, en dat schreven we ook over hun vorige album, het is wat ze doen binnen deze muziekstijl dat het verschil uitmaakt. Zijn er veranderingen met het vorige album? We zouden zeggen ja en nee. De ingetogen intensiteit is behouden, maar er is ook nog meer plaats voor uptemponummers en een opbouwende climax.De drumpartijen spelen ook een veel grotere rol op deze plaat. Luister maar naar het magistraal mooi in elkaar gestoken Sundog, het schoolvoorbeeld feitelijk van hoe Loud To sleep in zijn geheel in elkaar steekt. Circa elf minuten is het puur genieten.

Binnen deze song zitten er enorm veel tempowisselingen: van zalvend en weemoedig, gaat het zonder enige moeite over naar strak en hard. De opbouw is gewoon magistraal en knap in elkaar gestoken. De verrassende wendingen binnen deze song blijven maar komen en overdonderen ons volledig. In feite is dit, zoals we aangaven, dus hoe Loud To Sleep volledig is samengesteld. Elk van de songs lijkt te zijn gebouwd rond heel verschillende emoties en belevenissen: van teder en zacht, naar hard en meedogenloos. Op deze begane wegen wordt verder gegaan bij (you can hear them) whisper dat begint met een twinkelend zacht geluid en een akoestische gitaar. Afsluiter Whale is dan weer een acht minuten durende trip doorheen de diepste bodem van ons hart en ziel.

Tot we volstrekt tot rust zijn gekomen, na die opeenstapeling van verschillende emoties, vormt dit de perfecte kers op de taart. Kortom, Jet Plane heeft ons met Loud To Sleep weer eens doen zweven tot ongekende hoogtes. Deze keer niet enkel door zwoele en zachtmoedige klanken, maar door het brengen van een gevarieerd spectrum van allerlei spijzen en drank. Pure schoonheid, in zijn meest tedere en overweldigende vorm, dat is hoe we Loud To Sleep nog het best kunnen omschrijven.

01. Laurel Trees/21 Guns
02. Loud To Sleep
03. Snow Rock