The Sixxis - Hollow Shrine

Tom V    30 oktober 2014

We kregen onlangs het nieuwste album van The Sixxis in onze brievenbus geworpen. Na een succesvolle EP vorig jaar trokken ze voor dit album richting de studio van David Bottrill (bekend van Tool, Stone Sour, …). Dat het geluid dus zeker snor zal zitten daar moeten we niet aan twijfelen maar wat heeft deze band ons nu meer te bieden dan de doorsnee rockband?

Laat ik starten met te zeggen dat de vocale aankleding door Vladdy Iskhakov vooral de verandering met zich mee brengt. De ietwat rauwachtige zang van Vladdy zorgt ervoor dat het album beleefd kan worden op een andere manier. Geen groovy rock of zware mannenstemmen, neen. Intiem en integer zo kan je het omschrijven. Soms zelfs krijsend naar aandacht op sommige momenten.

Daarnaast zorgt drummer Josh Baker ervoor dat alles stevig ondersteund kan worden met wat geweld. Samen met Josh Baker werkt ook Mark Golden aan die ondersteuning. Tijdens Nowhere Close bijvoorbeeld verlaat de bassist even zijn statige positie als rockgitarist en speelt hij samen met de vocalist in op het funk-gehalte van dit album. Rock ’n Funk as a real high school album durf ik het te noemen. Voor wie het nog iets anders wil grijpen we naar de voorlaatste track getiteld Out Alive. Opbouwen naar een hoogtepunt verdwijnt de luisteraar zonder reden in een leeg gat. Samen met hem wordt er opgebouwd naar een nieuwe climax. Ach, dit moet je gewoon gehoord hebben want verwoorden is quasi onmogelijk.

Kortom: Hollow Shrine klinkt geweldig! Hoe ambetant is het ook niet voor een reviewer om geen kritische noot te kunnen toevoegen aan het gehele plaatje. Tien tracks, tien maal top. Alles ligt goed in het gehoor en er zijn voldoende afwisselingen tussen de zachte zweverige gezangen en het stevig rock geweld van de artiesten. Ook de albumhoes mag er best wezen. Net alsof je een fluwelen hoesje in je handen neemt. De gebolgen vrouw op de voorkant toont de friveelheid van de zanger in al zijn tederheid terwijl de rode gloed de kracht uitstraalt. Wonderfull! Liefhebbers van een doorsnee rockband komen hier helaas niet aan hun trekken. Daarvoor moet je grissen in je oude collectie.

Een uiterst geslaagd debuutalbum voor deze heren. Al moeten we zeggen dat je wel aan het vocale moet zijn, luister daarom eens op Youtube vooraleer je dit album aanschaft. Wijzelf waren er verzot op.