Crucified Barbara – In the Red

Erik Vandamme    3 november 2014

Stevige hardrock, die wat doet terug denken aan regels geldende in de jaren '70 tot '80. Dat is in een notendop hoe je de Zweedse dames, want ja de band bestaat geheel uit bevallige vrouwelijke schoonheden, Crucified Barbara zou kunnen noemen. Al sinds medio 1998 timmeren ze aan de weg, en nog steeds blijven ze hun roots trouw. Waarvoor ons diepe respect. Via Despotz Records brachten Crucified Barbara één gloednieuwe plaat op de markt. In The Red gaven we enkele luisterbeurten, dit is onze eindconclusie.

Lekker Rocken! Daar draait het eigenlijk om bij deze groep. Dat was toen zo en is nog steeds het geval. Vanaf de eerste song worden we al rond de oren gemept, met een portie stevige , pure hardrock die ons doet terugdenken aan andere vrouwelijke hardrockers zoals Runneways of Girlsschool , om maar twee voorbeelden te geven. Niets nieuw onder de zon, maar daar malen we niet om.

Elk van de songs is opgebouwd rond die zelfde strakke lijn, doorgaans zien we dit zelfs als een minpunt. Maar bij In The Red stoort dit allerminst, net omdat je stevig headbangend , met de vuist in de lucht, deze plaat in één ruk kan beluisteren zonder u een moment te vervelen. Uiteraard moet je wel open staan voor de lekker old school metal, zoals uit het verleden.

Hun vroeger impact zijn deze dames bovendien ook nog niet kwijt, Mia Coldheart haar schorre stem, schuurt nog steeds geweldig doorheen het geheel als schuurpapier. De gitaarsolo's verdrijven elke mogelijke twijfel, en de drumpartijen van Nicky Wicked, daar kunnen menig mannelijke drum collega's een punt aan zuigen.

Ok, sommige nummers klinken wat oubollig tot clichématig, maar de oldschool rocker in ons genoot van dit plaatje met volle teugen. In het metalwereldje wordt ondanks alle genres en stijlen vaak teruggrepen naar die pure heavy metal van toen, in dat plaatje past Crucified Barbara dus perfect. Al lijkt het ons eerder muziek dat vooral live, op het podium, nog het best tot zijn recht komt. Laten we hierover echter niet te moeilijk doen. Want dat is nu net het grootste pluspunt aan In The Red. Ga het niet te ver zoeken, een lekker potje headbangen en gewoon de adrenaline zijn werk laten doen, is ons advies bij het beluisteren van dit meesterlijk album. Een plaat die vooral schittert in eenvoud, is onze uiteindelijke conclusie geworden.

1. I Sell my Kids for Rock'n'Roll
2. To Kill a Man
3. Electric Sky