Scarved - Dynamite

Erik Vandamme    3 december 2014

Scarved werd opgericht in 2012, maar elk van de leden heeft al verschillende waters doorzwommen. Zo was gitarist Luc Vandessel leadgitarist en songwriter bij de legendarische prog-rock band Tails Blue.

Zangeres Caro werd als jonge artiesteopgemerkt door EMI en scoorde twee hits met het dans project K-Line. Basgitarist Wowie (Wim Wouters) begon zijn carrière bij Oracle en speelde later ook basgitaar bij Tails Blue. Drummer Geert tenslotte is in het Drumwereldje een heel gerespecteerde sessie drummer die reeds bij menig rock, metal en jazz band zijn diensten heeft bewezen. Om maar te zeggen, Scarved bestaat uit leden die één voor één hun sporen al hebben verdiend in de muziekwereld. Via het label Sleaszy Rider Records brachten ze hun debuut album Dynamite uit. Wij gaven deze plaat enkele luisterbeurten.

Het meest opvallende instrument op deze plaat is: de gitaar. Schatplichtig aan old school hardrock acts als AC/DC tot Led Zeppelin brengt Scarved muziek die teruggrijpt naar een rijk verleden. Doorheen dit album valt bovendien op dat ieder van hen heel veel ervaring heeft in het bespelen van hun respectievelijke instrumenten. Maar hoezeer we de baslijnen en lekker loos gaande drums geweldig vinden, zijn het dus de gitaarriffs gecombineerd met de hoge stem van Caro die het verschil blijken te maken binnen het geheel.

De strakke, dynamische aanpak waaruit deze plaat is opgebouwd, kon ons al vanaf een eerste luisterbeurt bekoren. Alles ligt zowat op diezelfde lijn, storen doet dit echter allerminst. Elk van de songs zitten technisch gezien perfect in elkaar. "Technisch Hoogstaande rock-'n-roll vanuit het hart", Dat is de rode draad doorheen Dynamite. De titel van dit album zegt al genoeg. Op het moment dat de lont wordt aangestoken, is er geen weg meer terug. Dit is zo een potje old school rock, waarop we stevig beginnen headbangen, en prompt teruggezogen worden naar de jaren '70 hardrock tot heavy metal van de '80s. Maar, en laat dit duidelijk zijn, het klinkt zeker niet gedateerd allemaal.

Is er dan niets kritisch te melden over dit album? Nu als we toch gaan muggenziften, het is allemaal niet bijster origineel. Je hoort bij veel songs flarden terug van Motorhead over Judas Priest tot zelfs een streepje Deep Purple. Sommige songs zou je zo kunnen toevoegen aan het oeuvre van die voornoemde bands. Op zich is deze Dynamite dus niet vernieuwend, en krijgen we ook geen experimentele, verrassende wendingen te horen.

Maar, en laat dit duidelijk zijn, wat ze doen met die sound uit het verleden? Dat is zondermeer subliem tot uitmuntend te noemen. Met respect voor de roots van waaruit pure Rock is ontstaan geven Scarved een eigenzinnige, technisch perfecte wending, aan het heavy metal tot hardrock genre. Daarom is dit puntje van kritiek verwaarloosbaar te noemen, tegenover de bagage van songs waarop de luisteraar lekker loos kan gaan, tot een potje luchtgitaar spelen.

Elke fan van blues, prog. Rock, hardrock en heavy metal, in de meest pure zin van het woord, zou nu al naar de platenboer moeten hollen om Dynamite aan te schaffen. Gewoon doen!

1. Masquerade
2. Devil in Disguise