Yokko - Seven Seas

Kim Andriessen    9 januari 2015

Op 16 januari a.s. verschijnt in de Benelux het debuutalbum van het Zwitserse Yokko. De vijfkoppige indie-rockband speelt een dag eerder op Eurosonic Noorderslag in Groningen. Het spelen op een van de grootste showcasefestivals van Europa valt samen met de release van Seven Seas - een overtuigend begin van wat voor Yokko zomaar het jaar van de doorbraak kan worden.

Want overtuigen doet Seven Seas. Opener Loaded Dice knalt er gelijk in met een bombastisch, dik aangezet koortje. En wie denkt dat dit de opmaat is voor 13 tracks met kitscherige, indie-wavesongs, komt aardig bedrogen uit. Natuurlijk, de ruimte op de markt is met het huidige succes van Kensington en Editors aardig krap. Maar het knappe van Yokko is dat ze zich tussen het kiertje weten te wurmen en een voet tussen de deur zetten. En met nummers als Chase en Evacuate levert Yokko zelfs regelrechte pareltjes af!

De muziek van Yokko ligt ook in de lijn van Kensington (niet geheel toevallig stonden de Zwitsers eerder in 2014 in het voorprogramma van hun Nederlandse genregenoten) - het heeft dezelfde soort pretenties. Maar dan subtieler. Het pathetische, gemaakte is bij Yokko afwezig en juist daardoor heeft de muziek van de Zwitsers iets intrigerends, is meer dan lekker meezingende radio melodieën in huis. Bij Yokko heb je het gevoel wat bij de laatste van Kensington totaal afwezig is: de muziek is echt, is puur!

Een andere kwaliteit van de vijf Zwitsers is dat de 13 songs op Seven Seas lang zo eendimensionaal niet zijn als je in het genre zou verwachten. Ga maar na wat er op het debuut van Yokko allemaal aan invloeden te horen zijn: een zang die qua rauwheid wat weg heeft van Bryan Adams, Edge-achtige gitaarsolo's, de al eerder aangehaalde Editors-koortjes en, geloof het of niet, op de meer elektronisch getinte nummers zelfs een vlaagje Eurythmics. Een hoop spanning dus en de release van Seven Seas is een fraai begin van muziekjaar 2015, het jaar dat het jaar van Yokko verdient te worden. En ook het jaar waarin al de tweede release van Yokko staat gepland. Wordt gelukkig dus snel vervolgd.

1. Loaded Dice
2. Chase
3. Calling All Gods