Battleaxe - Power From The Universe

Van Muylem    20 januari 2015

Battleaxe is een heavy metal band uit Sunderland, Engeland. "Die Hard" fans kennen hen nog onder de naam Warrior, begin Jaren ’80 werd dit Battleaxe. De band bestond toen uit Dave King (vocals), Brian Smith (bass), Steve Hardy (gitaar), and Ian Thompson (drums). ‘Burn This Town’ was hun eerste album. De tweede ‘Power From The Universe kwam uit in 1984 met een nieuwe drummer Ian McCormack.

Dit album verscheen recentelijk ter ere van de 30ste verjaardag. Voor de fans zitten er nog 4 exclusieve bonus tracks bij. Ik moet toegeven dat het voor de leek of de jonge metal fan best nodig is om eerst deze extra informatie te lezen alvorens je aan de CD te wagen. Af en toe heb ik de gewoonte om eerst naar de muziek te luisteren (zonder de bio te lezen) en als het kan zonder te zien wie het is. De CD beviel me meteen, maar vond die bijzonder retro, tot ik dus – ahem – de bio las en zag wie de groep in kwestie was.

Battleaxe opent met Chopper Attack, iets wat me doet denken aan een aantal Vietnam oorlogfilms en series. Vrij snel schiet me te binnen dat er toch wel enige invloed vanwege Iron Maiden aanwezig is, vraag is echter wie er het eerst met deze sound aankwam zetten. De gitaren knallen, de drums roffelen erop los, de stem komt energiek over. Het geheel bruist gewoon van de energie en maakt het echt lastig om stil te blijven zitten. Mijn fantasie slaat alras op hol: live beelden spreken me aan. Als ik dit schrijf heb ik de hele album al verschillende keren kunnen beluisteren en het live gevoel bleef me bij. Het lijkt echt wel alsof alles geschreven is in functie van een spetterende live show met veel vuurwerk en veel visuals.

Dat het geheel vrij retro klinkt is logisch en juist ondanks die retro klank is het iets wat me enorm aanspreekt en aldus aanspoorde om deze te reviewen. Het catchy refrein bij Metal Rock is nog zo iets typisch voor hier, er is duidelijk veel nagedacht. Waar men ook veel over heeft nagedacht is over de mogelijkheid dat het publiek wel is uit volle borst zou kunnen meebrullen. De drums stelen in dit nummer ook wel een beetje de show en de obligate gitaar solo ontbreekt ook niet. Licence to Rock hoeft an sich niet veel commentaar, de titel laat al wel vermoeden waarover het gaat. Het is een leuke rocker, meebrulbaar, met de nodige nostalgische touch, leuke gitaarklanken en een synth die de kleur mee mag bepalen. Fortune Lady heeft in het begin een ongelooflijke gitaarklank die aan je lijf blijft klitten. Melancholie overmant me tot het einde er helemaal overheen knalt! Shout it out is weer zo een genietbare meebruller.

De gitaarklanken zijn warm en aangenaam. Het geheel lijkt zodanig gemaakt en bewerkt dat het live echt wel een knaller moet zijn. Over The Top is het zwakke broertje tussen een hoop parels. Allicht omdat het iets minder catchy is en het tempo wat lager ligt. De stem spreekt me wel aan, de intro duurt iets te lang, maar verder is het dus geen slecht nummer. Power from the Universe doet me om één of andere reden aan He-Man en Skeletor denken. Zoek het maar op indien je te jong was om je dit nog te herinneren. De gebalde samenzang mag er best wezen. Het geheel klinkt lekker strak en opzwepend. Make it in America moet inderdaad de grote droom geweest zijn van deze band en klinkt zeer soulvol met zelfs een gospel achtige touch. Al bij al een bijzonder speciaal nummer en een mooi slot nummer voor de oorspronkelijke uitgave. De bonus tracks klinken iets scherper en doen me eerder aan The Scorpions denken in hun beginperiode. Killer Woman en Radio Thunder (Radio Woman) zijn genietbare tracks met snedige gitaren en een hoge spektakel waarde (inclusief vuuwerk). Laat je fantasie gerust je gang gaan.

Het hoge stemmetje op het einde is ook wel de moeite waard om is goed naar te luisteren, net als het explosieve einde. My Love’s On Fire gaat een beetje verder op hetzelfde elan als de vorige tracks. Dezebegint ook met een hoog stemmetje. Love Sick Man doet me denken aan de metal versie van The Stooges: klinkt lekker vettig, met scherpe kantjes. Een ruw en krachtig einde van een parel van een CD. Ik ben maar al te blij dat ik deze mocht bespreken en hoop dat er veel fans zijn en wie weet …

1.Chopper Attack 04:19

2. Metal Rock 04:13

3. Licence To Rock 04:23