Vermilion - Sentience

Erik Vandamme    26 januari 2015

Voor de oprichting van de Gentse progressieve metal band Vermilion, keren we terug naar 2009. Gitarist Timmy Segers en Toetsenist Michael Penson steken hun voorliefde voor progressieve muziek zoals Dream theater of Meshuggah, niet onder stoelen of banken. Vanuit dit oogpunt richten ze Vermilion op. Vrij vlug werden twee nieuwe leden aangetrokken. Tom Vansteenkiste (drums) en Stef Exelmans (bas) maakten de band compleet. Deze laatste muzikant is ondertussen vervangen door Tom Everaert. Medio 2012/2013 brachten de heren van Vermilion, geheel in eigen beheer, een eerste titelloze EP op de markt. Ook wij schreven over deze knappe EP een recensie. Vooral de bonte variatie binnen elk van de songs was ons niet ontgaan. Puur instrumentaal genot, van begin tot einde, dat is waar Vermilion nu nog steeds voor staat. Bij deze ook niet verwonderlijk dat Consouling Agency aanbood hun nieuwste werk Sentienceonder de vleugels te nemen. Deze plaat zal worden voorgesteld op 27 februari 2015 in Concertzaal Trefpunt  te Gent. Wij kregen de gelegenheid dit album nu al onder de loep te nemen, onze bevindingen leest u verder. Meer informatie over Trefpunt VZW vinden jullie trouwens ook op hun website terug.

We vroegen ons vooral af, is er na al die jaren iets veranderd aan het geluid van Vermilion? Het antwoord is kort 'ja en nee'. Ja, omdat je duidelijk hoort dat deze jongens ondertussen perfect op elkaar zijn afgestemd. Nee, want de indrukwekkende aankleding, die op de EP ook al merkbaar was, krijgen we hier ook voorgeschoteld. Bovendien zijn de eerder genoemde variaties nog steeds voldoende aanwezig op Sentience. Aan het concept is dus wezenlijk niets veranderd, het is eerder geperfectioneerd. Vandaar ons misschien wat onduidelijk antwoord op de eerder gestelde vraag.

Het tien minuten durende Alien Sun pt.1 laat alvast een tipje van de sluier zien. De opbouw gaat van rustgevend, over dreigend, naar oorverdovend. Door deze eerste song krijgt de luisteraar bovendien ook reeds een beeld hoe het volledige plaatje is samengesteld. Uiteraard raden we ten stelligste aan het boek tot het einde te lezen, bij wijze van spreken uiteraard. Net omdat dit gevarieerd album je van de ene parel naar de andere verrassende wending doet zweven.

Persoonlijk hebben we geen favoriete nummers gevonden op deze plaat. Het wondermooie Syntax , nu reeds als teaser te beluisteren, deed echter de haren op onze armen rechtkomen van puur genot. Opvolger The Desecent gaat op begane wegen verder. De gevarieerde soundscapes dompelen de luisteraar telkens opnieuw in een intensief badje. Net zoals de gehele plaat, zitten deze songs vol spinnijdige uitspattingen tot intiem aanvoelende elementen. Ondanks de lange duurtijd van elk van de songs op dit album, luistert alles toch heel gemakkelijk weg. Je krijgt dan prompt ook zin om de plaat op 'repeat' te zetten en nog eens af te spelen, en daarna nog eens...

Het circa acht minuten durende, Alien Sun Pt. II sluit logisch aan op Pt. I aan het begin van Sentience. Ook hier krijgen we weer dat opvallend pallet van tempo en heel uiteenlopende variaties voorgeschoteld. De ultieme kers op de taart dus. Zo eentje waar je kunt blijven van eten eigenlijk.

Op de EP viel de percussie ons het meeste op, het drong zelfs de gitaar en toetsen lichtjes op de achtergrond. Als er één grote verandering merkbaar is, dan is het dat deze keer alle instrumenten als één groot geheel klinken. Dit kan gezien worden als een enorm pluspunt. Daardoor gaat de aandacht niet enkel naar de drums, maar vooral naar het totaalpakket. We kunnen dan ook besluiten dat Vermilion met deze Sentience hun geluid niet alleen heeft geperfectioneerd, maar ze vooral als groep naar elkaar zijn toegegroeid. Nu reeds hebben ze al op menig concours en andere concertzalen of festivals bewezen uit het goede hout te zijn gesneden, met deze prachtplaat is naar onze mening de grote stap voorwaarts gezet, waarmee Vermilion ook kan doorbreken naar een heel ruim publiek toe. Sentience zou dan ook vooral fans van pure progressieve en  instrumentale muziek - in het verlengde van pakweg Dream Theater - moeten kunnen bekoren. Maar door de grote toegankelijkheid, zullen ook fans van andere alternatieve genres hierin hun gading vinden!

Zoals we eerder reeds aangaven, de CD-voorstelling van Sentience gaat door op 27 februari te Concertzaal Trefpunt (Gent). Voor meer informatie omtrent dit evenement, verwijzen we u graag naar Facebook door.

1. Alien Sun Pt. I (10:13)
2. Uncanny Valley (4:56)
3. Phantom Frequency (5:23)