Potergeist - Swampires

Sylvie Huybrecht    26 januari 2015

Met 'Swampires' van Potergeist zijn we toch weer eens bij een nieuw hoofdstuk beland in het oud verhaal van 'Swamp Metal'. Lang na Creedence Clearwater Revival en John Fogerty, die al in de jaren '60 wereldwijd in de smaak vielen met hun aanstekelijke rhythm and blues gecombineerd met de traditonele 'French Louisiana' sound, leeft het genre verder, hoewel het nooit echt even hoge toppen heeft gescheerd als de mainstream rock. Even leek de populariteit ervan zelfs echt uit te doven, maar de stoner revival heeft daarin verandering gebracht. Swamp metal is terug van nooit weggeweest, en hoe! Mogen we jullie voorstellen aan Potergeist, een swampige bende uit Athene, die het genre in al zijn glorie herstelt.

Het album 'Swampires' dateert eigenlijk al van 2013. Het is de derde plaat sinds het onstaan van de band in 2004, na 'Southwards' (2007) en 'Muddy Mermaids' (2012). Oorspronkelijk werd de CD door Distroball Productions op de markt gebracht, en datzelfde label brengt het album nu opnieuw in de focus. Wellicht ligt de vruchtbare bodem die we vandaag de dag overal voor dit genre vinden, aan de basis van die beslissing.

Boos zijn we er in ieder geval niet om. In 2013 is dit album ons immers ontgaan, en eerlijk gezegd: we zijn beschaamd. 'Swampires' ligt zo lekker in het gehoor dat de muziek vrij dicht bij de mainstream metal van bijvoorbeeld Godsmack of Nickelback aansluit, zij het dan met een meer stoner kantje dat met zijn momenten aan Pet The Preacher doet denken. Wat er ook van zij: met deze cd in de auto kan de dag niet meer stuk. Tegelijk catchy en meeslepend, zonder verrassingen en doorheen het gehele album op dezelfde lijn. Je humeur gaat er automatisch de goede kant van op.

Voor ondergetekende staat de ontdekking van 'Swampires' met zekerheid garant voor een lange tijd van genot. Luister maar eens naar deze 'Rocky Fairy' ter kennismaking!