Nasty - Shokka

Erik Vandamme    27 januari 2015

De Belgische/Duitse hardcore band Nasty ontstond in 2004 en kwam mede dankzij de demo The Beginning (2005) in de aandacht, zowel in België als in Duitsland. Ze bouwden door de jaren heen een reputatie op in het hardcore wereldje. Zo stonden ze onlangs nog op EMP PERSISTENCE TOUR in Deinze en op Ieperfest Winter, vorig jaar. Telkens opnieuw viel vooral de eerlijkheid waarmee deze heren hun muziek brengen op. Over hun aantreden op dat laatste evenement schreven we: Als er een band in slaagt om de gehele zaal tot een kolkende massa op hardcore dansende massa te herleiden, dan was het Nasty wel. Zij brengen niet alleen pure hardcore, maar vertellen ook een boodschap van vriendschap, je afzetten tegen oneerlijke praktijken en samenhorigheid. Maar ook de maatschappij van tegenwoordig waarin alles om geld draait, kaart hij aan. Daardoor was er wel een agressieve, harde sfeer, maar nergens grimmig of elkaar pijn willen doen. Vanuit het hart gebracht gaf Nasty een indrukwekkend sterke indruk, zoals we aangaven Hardcore met een boodschap! Met het hart op de juiste plaats, dat straalden ze ook uit naar het publiek toe. Daardoor werd er een echt feestje gebouwd waar iedereen ten volle van genoot, van vooraan het podium tot ver achteraan. Het nieuwe album Shokka  zal worden uitgebracht op  27 februari, maar wij kregen nu al de gelegenheid het plaatje onder de loep te nemen.

Het ventileren van woede, haat en frustratie is één gegeven dat we altijd graag hebben gemogen in Hardcore. Helaas kom je de laatste jaren veel flauwe afkooksels tegen, die vergeten zijn waar het echt om draait in dit genre. Nasty bewees dus al op het podium dat het ook anders kan, we waren dan ook heel benieuwd hoe ze het op plaat er van zouden afbrengen.

Nu, snel is de plaat in elk geval. Er staan vijftien nummers op, die een gemiddelde duurtijd hebben van amper twee minuten. Zonder oponthoud worden we vanaf de eerste tot de laatste noot dan ook stevig tegen de muur gekwakt. Veel medelijden hoeven we als luisteraar niet te verwachten. Bovendien zit er toch ook een boodschap in de teksten van Nasty. Dat was op vorige albums zo en dit is nog steeds het geval.

De boodschap is puur protest, vooral tegen de maatschappij, arrogantie en hypocriete houdingen. Dit is waar de terreur begint, schreeuwt Matthias in het titelnummer. Het zegt ook genoeg waar het om draait bij Nasty, namelijk de luisteraar een spiegel voorhouden. De harde realiteit is er geen met gemakkelijk begaanbare wegen of rozengeur en maneschijn. En toch straalt Shokka niet echt iets negatiefs uit. De extra onderliggende boodschap is dat we er iets kunnen aan doen en er moeten tegen vechten. De agressie die uitstraalt vanuit zowel de vocale als instrumentale aankleding moet ons dan vooral ook aanzetten om daar daadwerkelijk iets aan te doen, aan de wantoestanden.

Maar vooral is Shokka een hoogstaande, typische Hardcore plaat geworden, die kort en bondig je tot moes slaat. Zo van die soort HC die we helaas te weinig tegenkomen, lekker old school, zo hebben we het graag. In al die jaren hebben ze nog niets van hun pluimen verloren, nee die heilige huisjes omver stampen en als een op hol geslagen stier porseleinen winkels binnen stormen. Het is nog steeds aanwezig op deze vijfde plaat van Nasty. Net om die reden kunnen we dit album zien als een mijlpaal, een middenvinger opgestoken naar zij die aan de echte boodschap waarvoor HC staat, voorbij zijn gegaan. En zich wentelen in een bad van platte commercie. Nasty bewijst met Shokka op een schokkende wijze dat het gelukkig ook anders kan.

1. Shokka
2. No
3. Phönix