Therapy? - Disquiet

Erik Vandamme    17 maart 2015

Begin jaren '90 was Therapy? een begrip in de muziekwereld. In de brede zin van het woord. Therapy? Ontstond in 1989. De albums Troublegum en Infernal Love zorgden voor een doorbraak naar een groot publiek toe. Dat zich herkende in de compromisloze teksten van de band. Bovendien stonden ze in de periode 1994 tot 1999 zowat op alle grote festivals in binnen en buitenland. Diane was een monsterhit, die uitgegroeid is tot een ware klassieker.

Zonder meer hebben deze heren dus een stempel gedrukt op een generatie. Zo eentje dat nog steeds nazindert. Ondanks dat de populariteit minder groot leek te zijn de laatste jaren, bleven ze toch verder die stempel drukken en concerten geven. Schipperende tussen grauwe en grijze noiserock, en heel toegankelijke rock songs. Hun laatste album A Brief Crack of Light (2012) werd over het algemeen goed ontvangen, maar de impact van die eerste platen leken ze niet meer te bereiken. Ook werkte Andy Cairns in 2013 aan een solo plaat. De fans kregen het heugelijke nieuws dat er in 2015 een nieuwe plaat op de markt zou worden gebracht, via het label Amazing Record co. Disquiet, ondertussen het 14ste album van Therapy? komt op 23 maart op de markt, wij kregen al de gelegenheid deze plaat onder de loep te nemen. Onze bevindingen lees u hieronder.

Still Hurts geeft alvast de toon aan. We worden vanaf de eerste noten omver geblazen en voelen diezelfde vibes weerkeren van toen. Het spreekwoord zegt 'goed begonnen is half gewonnen'. Dat laatste bleek naderhand ook waar te zijn. De grote sterkte van Therapy?. Het schipperen tussen griezelige en akelige aanvoelende songs, die je de strot dicht knijpen, met zalvende handen die je zacht door de haren strelen. Het is zo een beetje hoe wij Therapy? en hun muziek altijd hebben ervaren. En de stelling blijkt dus nog steeds te kloppen.

De catchy songs worden bovendien nog eens gecombineerd met trage, slome maar venijnige uithalen, die de luisteraar de afgrond in duwen. Good News is No News brengt de lichtjes depressieve Therapy? terug die met hun harde teksten en compromisloze uithalen, de luisteraar een spiegel voorhouden. Nee, de wereld is nog steeds om zeep, laat ons dat duidelijk zijn. Vrolijk worden we hier niet van. Eerlijk gezegd is ook dit de Therapy? waar we ooit voor zijn gevallen.

Neem nu de donkere stijl van Idiot Cousin. Vergelijkingen met bijvoorbeeld Alice in Chain of  Joy Division zijn hier niet ver weg, en eigenlijk is dat over het gehele album Disquiet zo. Net zoals Ian Curtis, de zanger van deze laatste, diepste en meest donkere gevoelens kon bovenhalen in zijn songs. Zo doet Andy ons kippenvel krijgen met Deathstimate waar hij onder begeleiding van krakende gitaren, en doorgedreven drums, onze ziel geheel bloot legt. De laatste song op deze klasse plaat is bovendien een schoolvoorbeeld van hoe gevarieerd Disquiet uiteindelijk klinkt.

De ene keer vlijmscherp en meedogenloos, de volgende haast traag en als een mokerslag. Maar telkens met die ene drijfveer. Anno 2015 is de wereld nog even slecht als pakweg 1995, en dat mag geweten zijn. Waar Therapy? in een niet zo ver verleden, deels onder impuls van commerciële succes, begane duistere wegen wilde verlaten. Om eerder, en ik wik mijn woorden, pop dan rock weg op te gaan . Dan krijgen we gelukkig hier de old school Therapy? terug te zien. Deze die een hele generatie heeft beïnvloed.

Kortom: Disquiet is scherp, snoeihard en laat er geen gras over groeien. De donkere, haast dreigende ondertoon van de eerste albums is op deze plaat weer volledig boven gehaald. En dat , beste lezers, lijkt ons het grootste pluspunt aan deze plaat.  Therapy? daardoor dan ook volledig terug van nooit weggeweest. Ze laten bovendien aan hun mogelijke opvolgers ook weten, dat ze nog steeds niet dood en begraven zijn.

Therapy? treed samen met het geweldige King Hiss aan in Ancienne Belgique op maandag zes april. Met deze plaat onder de arm, en de vele klassiekers die ze in die circa 26 jaar hebben uitgebracht? Denken we dat het een duister, gezellig avondje zal worden.

Meer informatie hierover:

• Still Hurts
• Tides