Dowzer - Bummercamp

Tom V    18 maart 2015

De Nederlandse punkrockers afkomstig uit Breda zijn terug met een gloednieuw album. We bespraken in 2010 al eens hun album ‘Not As Plant’ en 5 jaar later vond de band hun route terug naar Snoozecontrol voor het gloednieuwe album Bummercamp. Ondertussen brachten ze ook al ‘Concrete Smiles At Aisle Five’, EP ‘Facing Paper Tigers’ en het eerder vernoemde album uit.

Als we voortgaan op de albumhoes doet het me meteen denken aan mijn jeugd. Sentimenteel als ik word en terugdenkend aan die geweldige festivalzomers waar ik ’s avonds laat met maten rond hing en slenterde naar mijn tent. Een gezellig kampvuurtje (lees: zaklamp) middenin de natuur ergens in België of omstreken.

Het album opent met een staaltje van fijn drumwerk in combinatie met het gitaargeweld en sluit af na 39 seconden. We worden vervolgens meegetrokken in een rollercoaster van donkere emoties die door het punkgehalte toch steeds zeer positief overkomen naar de buitenwereld toe. De ideale manier om kritische boodschappen op een zeemzoete manier over te brengen naar het publiek.

We zeiden het eerder al, dit is punkrock en zal punkrock blijven in zijn reinste vorm. Het gehele album davert wat door op datzelfde elan maar het heeft zijn charmes. Als luisteraar zou ik het niet anders willen ervaren dan dat ik nu doe. Ik hoef geen stevige gitaarsolo’s of andere kluts te horen tussen de vocals in en dat is net waar ik zo blij om ben.

Conclusie: Dowzer is een band die meer onder de aandacht moet komen. Een één uit de zoveel punkrock bands maar wel één die weet te overleven en met nieuw materiaal durft te komen. Ik zei het in 2010 al, tijd om jullie op de grotere festivals te mogen ontmoeten.

Track list:
1. Ready! Set! Nevermind…
2. Choke On Your Envy