Tim’s Favourite – We, The Willing (eigen beheer)

Jens Deklerck    7 september 2018

Het was toch even schrikken toen ik de biografie van Tim’s Favourite doornam. Deze band bestaat namelijk al sinds 1999 en toegegeven, dit derde album “We, The Willing” is ook mijn eerste kennismaking met de band die haar muziek onder de mysterieuze noemer ‘zen-metal’ presenteert. Dit zijn alvast meer dan genoeg elementen om de interesse op te wekken. Tijd om op zoek te gaan naar de antwoorden.

Misschien toch eerst een korte introductie. Het Belgische Tim’s Favourite bestaat uit 3 leden: Jan Pauwels (zang, gitaar en oprichter), Elie De Backer (drums) en Gorik Van Droogenbroeck (bas). Als favoriete bands vernoemen de leden onder meer Tool en Alice In Chains. Het mag dus ook geen verrassing heten dat de grunge mee de sound van Tim’s Favourite bepaald heeft.

Maar het zou de band oneer aandoen om Tim’s Favourite in één genre te plaatsen. Daarvoor bevat “We, The Willing” te veel verschillende invloeden. Naast grunge zijn er duidelijke uitingen van progressieve metal/rock en zelfs thrash metal te horen. Getuige van het progressieve karakter zijn onder meer drie complexe tracks die vlot de grens van 8 minuten overschrijden. De gitaarlijnen zijn over het algemeen krachtig en technisch, al is er ook ruimte voor emotionele passages zoals op No Means No.

De grunge komt vooral tot uiting via de zang van Jan Pauwels. Luister maar eens naar het diepgaande The Day Free Will Was Disproven waar raspende grunge vocals en cleane, meeslepende zang vlot worden gecombineerd met stevige gitaaruithalen. Als variatie bevat het middenstuk enkele passages die aanvoelen als een soort light-versie van Metallica, bijvoorbeeld Cashdance en This Lot. Grunge en klassieke thrash metal vinden mekaar hier wonderwel.

De grenzen tussen metal en rock worden doorbroken en de beide overkoepelende genres komen samen tot een unieke gemene deler waarvoor de term ‘zen metal’ werd uitgevonden. Als meest geslaagde nummer vermeld ik graag Galilei Was a Believer (Discussion Closed).

Verwacht van “We, The Willing” dus zeker geen hapklare brok, maar des te meer een stevige uitdaging voor de geest. Tim’s Favourite brengt een sound die je in de ruime Belgische underground als uniek mag beschouwen. Het gevarieerd pallet aan stijlen vraagt de nodige tijd en aandacht van de luisteraar, en dat is het meer dan waard.

TRACKLIST:
1. The Capital Lie
2. The Day Free Will Was Disproven