Seelennacht – Gedankenrelikt (Future Fame)

Koen Asaert    11 mei 2019

Het heeft veel tijd en geduld gevergd, maar eindelijk heb ik een exemplaar van “Gedankenrelikt” via de drukbezette zanger, componist, mastermind van Seelennacht en labelboss van Future Fame Marc Ziegler gekregen. "Gedankenrelikt" was echter het wachten meer dan waard.

Het Duitse Seelennacht neemt je mee op een visionaire reis en voert je naar het diepste van je bewustzijn. Seelennacht is elektronische muziek met diepgang en ziel. Het aanstekelijk geluid in combinatie met de typische zangstem fascineert vanaf de eerste seconde.

Meeslepende melodieën, diepgravende teksten, dansbare ritmes en een artisitek elektronisch geluid zijn typische kenmerken van Seelennacht en zorgen voor een bijzondere klankbelevenis,. "Gedankenrelikt" is een combinatie van krachtige uiterst dansbare clubsongs, oorstrelende ballades en diepdringende synthpop.

Na Relikt(Prolog) een duistere bombastisch haast symfonische intro, volgt Vorwärts dat me in het begin erg doet denken aan Seelenschmerz van Blutengel, maar zich ontwikkelt tot een kruising tussen dark electro en Neue Deutsche Härte (Rammstein, Oomph!) . Dit is een potentiële genre-overschrijdende hit. The Pages in Between is de eerste Engelstalige song op “Gedankenrelikt”. Marc Ziegler overtuigt met zijn charismatische diepe zangstem ook in het Engels. Het geheel klinkt als een elektronische versie van Lord Of The Lost of The 69 Eyes.

In Schornsteinfeger hoor je donkerromantische electro die ogenschijnlijk schouwveger weer tot een hip beroep maakt. Maar eigenlijk is Schornsteinfeger een metafoor voor diegenen die helpen het zwarte stof dat symbool staat voor het lijden weg te vegen. Het door mij inmiddels zot gedraaide Schall Und Rauch is een eersteklas oorworm voor diegenen die een beetje Duits verstaan. Ongetwijfeld is Schall Und Rauch inmiddels een clubhit in de Duitse alternatieve clubs. Aftermath schippert tussen dark electro en dromerige synthpop. Mann Im Mond groet het mannetje in de maan en biedt een aanstekelijke electropopsong met invloeden van And One, Joachim Witt en Project Pitchfork die uitnodigt tot meezingen. Pathfinder blijkt futurepop met dikke zwarte randen. Onmogelijk om stil te blijven staan op dit nummer. Dit is een single-kandidaat.

Het epische A New Centuryis een trage meeslepende positieve EBM-track. Frühjahr is een poppy romantische electrosong. Mental Run klinkt aanvankelijk donkerder en bozer dan de andere tracks. Ook de stem lijkt dieper en brutaler. Alleen wordt dit brutale niet doorgetrokken in de refreinen, die zachter en poppyer klinken. Het contrast tussen dat boze en dat zachte zorgt juist dat dit een uitstekend nummer is. Just don’t know biedt lekker degelijke voortmarcherende moderne synthpop. Ozean, een ballade vol zeeliedenromantiek, is een ode aan de oceaan met invloeden van JoachimWitt, Wolfsheim en De/Vison. Het niet geheel overtuigende maar super aanstekelijke Lost is een echte dancefloorfiller. Remain In My Heart tenslotte serveert een door verdriet doordrenkte eerste klasse synthpopsong.

De muziek van Seelennacht is romantisch en dansbaar, meeslepend en aanstekelijk. Met “Gedankenrelikt” hijst Seelennacht zichzelf op tot het niveau van de grote namen in de “Schwarze Szene”, de wave-gothic- dark electro scene, zonder zichzelf in één bepaald subgenrehokje te steken. Dit is muziek die zowel de new-wavers, goths en (dark) electrofans kan bekoren. Seelennacht zou een ideale band zij voor het W-Fest te Waregem (B), waar het zowel op de Synth Scene als in de Wave Cave zou passen. Je kan Seelennacht wel al bewonderen op zaterdag 20 juli op het Amphi Festival te Keulen (D).

Website / Facebook