Various Artists - Sing Me Something Sinister LP (Seja Records)

Koen Asaert    21 oktober 2019

”Sing Me Something Sinister “ is een prachtige collectie donkere nummers die als koude golven op je inbeuken. samengesteld door Nel Mertens (Luminous Dash) en Johan Buurke (Seja Records).

"Sing Me Something Sinister " is een muzikaal document van verlangen, intriges, buitenaardse wezens, onvoorziene gebeurtenissen en duistere rituelen. Het neemt je mee naar de diepten van de ziel en verder. De sfeer van dit album is meesterlijk vertaald door kunstenaar Mo Arab, met zijn schilderij 'Domina Corvus'.

De plaat wordt op 25 oktober gepresenteerd bij LOGMAN, galerie voor hedendaagse kunst in Utrecht. Daar vindt de expositie "Against The Wall" plaats. Die expositie heeft als uitgangspunt het artwork dat is gebruikt voor eerdere Seja releases.

Hidden In Treetops is het atmosferisch synthesizerduo Geert Vandekerkhof (Der Klinke, Story Off) en Manu Coulier(:KOLVA:) . Het boeiende nummer The White Container werd live opgenomen tijdens hun schitterend optreden bij “De Crayon”te Oostende (België). De originele versie is te horen op de reeds lang uitverkochte cassette “LOST” (WET028, Wool-E Tapes). Het Slovaakse duoImiAFanbewijst met Nocna Alchymia dat Slovaaks een boeiende taal is, vooral geserveerd op een bedje minimale electro. Deze versie van de song werd nog nooit eerder uitgebracht. Er bestaat wel een originele versie op de compilatiecassette “10 Years Of 4mg Records” (4MGMC01, 4mg Records)

Zwarte Poëzie is het alter ego van E. Van Der Velde. Zoals de bandnaam wel doet vermoeden biedt Zwarte Poëzie Nederlandstalige poëzie op donkere wave tonen. Grijs Verleden werd uitgebracht op de “Zwarte Poëzie - Grijs Verleden” EP. (ZWAPOE201601, Self Released). Adam Tristar - "The Red Pill" is zalige electro, gecomponeerd door Daniel Spiekerman met de stem van Regina Chapman die ons uitnodigt om de rode pil te nemen. Het nummer werd uitgebracht op de CD “Adam Tristar - The Red Pill” (YCR/028, Young And Cold Records)

Story Off bestaat uit het reeds eerder vernoemde duo van Hidden In Treetops: Geert Vandekerkhof en Manu Coulier, aangevuld met Marco Varotta (Der Klinke) A Dark Romance is Belgische minimal dark electro van de hoogste kwaliteit en komt van de CD “Story Off - Facing Forward” (WED018, Wool-E Discs). Das Noir is het dark experimental minimal project van Nick Drivas. De zang wordt aangevuld met samples die duidelijk maken dat B-City voor Berlijn staat. Sololust – Complete Strangers is oorstrelende minimalistische electropop gecomponeerd en gezongen door Peter Baarends.

M1NK is het Brits/Griekse duo Erika Bach en Barry Snaith. Do You Want Me biedt duistere en smerige triphop uit “m1nk = em one en kay” (SEJA 23, Seja Records). Into Those Woods serveert fijn versneden post-punk van het duo Bragolin uit Utrecht. De naam is geïnspireerd door de Italiaanse schilder Giovanni Bragolin, die beroemd is voor zijn schilderijen van huilende jongens. De band bestaat uit songwriter/zanger/gitarist Edwin van der Velde en Maria Karssenberg op gitaar en orgel. Het nummer vind je ook op “Bragolin - I Saw Nothing Good So I Left “ (YCR/BR01, YCR/027LP, Young And Cold Records). The Arch – Alien Ann is aanstekelijke gothic rock met de betoverende stem van CUVG en werd uitgebrachtop“The Arch – VIII” / “The Arch – XII”. (WED063 LP/CD, Wool-E Discs)

Met Der Klinke heeft Geert “Chesko” Vandekerkhof een derde band op deze verzamelaar staan. Curtains (unreleased radio edit)is een hoogstaand uiterst dansbaar new wave /gothic nummer waar van je de origele versie op “Der Klinke - Decade” (WED055 LP/CD, Wool-E Discs) te vinden is. Hopelijk wordt deze radio edit ook daadwerkelijk op de radio gespeeld. XtortFire (Black Ritual Remix) vuurt ritualistische donkere elecro op je af. Het originele nummer verscheen op de CD “Xtort - Nothing Is Real” (DA Records 2019-7, Dildo Action Records), maar deze remix vind je voorlopig enkel op deze compilatie. Ground Nero noemt zichzelf een coldwave band en koos met Arctic ook voor een koud thema. Je zou het ook onderkoelde gothic rock kunnen noemen. Koop misschien ook “Ground Nero - Beyond” (Ground Nero Self Released 12”, CD: GMR026, Gothic Music Records)als je hier niet genoeg van krijgt.

"Sing Me Something Sinister"  is een wonderlijke verzamelaar van donkere golven en zwarte poëzie, een exquise selectie van wave in haar donkerste en koudste vormen, van sinistere synths en minimalistische electro, die sterk doet denken aan de ondergrondse muziek van de jaren tachtig. "Zoals een grijs verleden maar noch zwart, noch wit, noch beeld. Alles op gevoel en alles nog verdeeld. Haar vormen heb ik nooit gezien maar getekend in menig lied."(Zwarte Poëzie)

Website / Facebook / Bandcamp