Völur/Amber Asylum - Breaker Of Rings/Blood Witch (Prophecy Productions)

Koen Asaert    21 oktober 2019

Doom-experimentalisten Völur uit Toronto en het neoklassieke ambient-collectief Amber Asylum werken samen voor de split release "Breaker Of Rings / Blood Witch”. Beide bands worden gedreven door de visie van het creëren van donkere en zware muziek gebouwd rond het gebruik van strijkers, maar verschillen in aanpak terwijl ze elkaar prachtig complimenteren met deze release.

Völur vertelt een verhaal van vervreemding en trauma, de introspectieve hel en de handicap van een krijger om te resoneren met een realiteit uit de strijd in het verleden. Ze breiden hun stijl uit naar radicale muzikale niches zoals funeral doom en 12-tone muziek. De nummers zijn geïnspireerd op "de Niflung-cyclus uit de Poetic Edda. De nasleep van gevechten en het geweld neemt de psyches van vermeende helden over"

Het materiaal was oorspronkelijk opgevat als één nummer voor het eerste album van het trio "Ancestors" (2017), maar werd weerhouden "vanwege de lengte en energie". Het eerste van de vier delen is een rustig louter instrumentaal stuk. Het tweede deel blinkt uit door ritueel gezang. Het derde deel bevat een stuk geschreven voor een strijkkwartet in de stijl van Alban Berg. Het vierde deel begint bombastisch en wordt gekenmerkt door een spoken word grafstem. Zo plaatst "Breaker Of Rings" de band ergens tussen funeral doom en een soundtrack van horrorfilms.

Website / Facebook / Bandcamp

De b-kant van Amber Asylum is een morbide mooi verhaal over ziekte en het slachtoffer, geïnitieerd door de penetratie van een vrouwelijke mug als de metaforische 'Bloedheks'. Surrealistische snaararrangementen en stemmen van griezelige aanwezigheid verrijkt met meedogenloze analoge synths, schilderen onderscheidende beelden van ongemak en schoonheid, delirium en toewijding, angst en ultieme acceptatie.

Bandleidster Kris Force zegt dat de vier nummers gebaseerd zijn op vroege 20e-eeuwse Indiase liefdeteksten. Ze bevatten gastbijdrages van Grayceon's Jackie Perez Gratz op cello en bassiste Erica Stoltz van Sanhedrin.

Facebook / Bandcamp

In echte Prophecy-geest verenigt "Breaker Of Rings / Blood Witch" gelijkgestemde kunstenaars die een vergelijkbare visie delen, maar er heel verschillende uitingen van vinden. Als je durft te duiken in deze sonische zeeën en de diepten die ze bieden, zul je jezelf in een afwisselend bad van vreugde en wanhoop vinden ...

Dit split-album is hier verkrijgbaar als Digipack CD of LP (zwart of goud vinyl)

Völur - Breaker Of Rings I 3:33
Völur - Breaker Of Rings II 3:26