Blutengel – Damokles (Out of Line Music)

Koen Asaert    24 oktober 2019

Blutengel, bestaal al 20 jaar. 20 jaar waarin de band telkenmale de lat hoger legde met stijgende populariteit als gevolg. Maar het succes heeft zanger Chris Pohl niet blind gemaakt . Hij weet hoe snel het voorbij kan zijn met het geluk. Op "Damokles" toont hij zijn kwetsbare kant en zingt in ontwapenende openhartigheid over zijn angsten.

“Damokles" zal beschikbaar zijn als een eenvoudig mini-album, als een beperkte Clear LP met een alternatieve tracklist en als een beperkte 2-Digi-CD inclusief de CD "Un: GOTT - The Lost Chapters" met nummers uit de "Un: Gott" –sessie, die tekstueel niet zo goed in het concept pasten. De 2-CD Digipak is de versie voor de die-hard fans en wordt een strikt beperkt verzamelstuk.

CD1: "Damokles"

The Haunting (Prelude) is een kort maar interessant voorspel, dat best nog wat griezeliger had mogen zijn. Het titelnummer Damokles gaat over angsten , de vrees dat het zwaard van Damocles als metafoor voor onheil zal toeslaan en nare gedachten die je hart vergiftigen. Deze weinig opbeurende teksten van Chris Pohl worden begeleid door onderkoelde synthsequenties. Naar het einde zorgt Ulrike Goldmann voor backing vocals wat deze song extra schoonheid verleent. Damokles is kortom een mooi maar triestig lied in typische Blutengel stijl. De hogesnelheids- gothic rock van Disobedience wordt wellicht een echte dansvloervuller in de Duitse duistere disco’s. Chris Pohl’s stem klinkt hierop wat dieper en donkerder dan normaal De mooie stem van Ulrike Goldmann laat dan weer helderheid en zonlicht binnen.

The Search voegt zowel symfonische als EBM –elementen aan het traditionele Blutengelgeluid toe met een donkerromantische electrosong als resultaat. Strong is een sterk ontroerend gothic nummer, dat het live waarschijnlijk zeer goed zal doen. De techno-achtige intro van Briefe an Dich (feat. Kira) zet je even op het verkeerde been. Het is even wennen aan Kira’s stem, wanneer je die van Ulrike gewoon bent.Maar ook Kira heeft een heel mooie stem, die wonderwel combineert met Chris Pohl’s stem. Strong (Remixed by Caisaron) voegt vrouwelijke (backing)vocals toe. En vooral daardoor is het een interessant alternatief voor het origineel. Beide versies zijn even sterk.

CD2: "Un: GOTT - The Lost Chapters"

Het aanstekelijke Another Dream kent een droevig begin en sluit goed aan op de songs van “Damokles”. Vreemd dat dit nummer niet op een regulier album wordt uitgebracht en een reden temeer om de beperkte 2 Digi CD versie van “Damokles” aan te schaffen. In het triestige en tegelijkertijd heel dansbare Hourglass of Life stromen de tranen in de regen als zandkorrels in een zandloper. Fire and Ice vangt aan met een horrorfilm souundtrackmuziekje en ontwikkelt zich tot een boze elektrogoth song in klassieke Blutengel stijl waarop het onmogelijk stilstaan is.

Stardust is een donkerromantisch electropopnummer waarin de mysterieuze teksten mogelijks over vampirisme en het bovennatuurlijke gaan. Running Away is geen vrolijk lied, maar toch gaat het ook over hoop en beterschap. Meezingen – en dansen kan dus zeker louterend werken. In Hourglass of Life (Massive Ego Remix) voegen Massive Ego, labelgenoten van Blutengel, een spookachtige atmosfeer aan het nummer toe alsof ze de tekst “Your voice is hunting me like a ghost” extra willen benadrukken. Desondanks blijft het een onmiskenbare Blutengel song.

Geïnspireerd door de schaduwen van zijn ziel, riep Blutengel frontman Chris Pohl angst en verdriet op in nieuwe, meer persoonlijke songs. "Damokles" symboliseert zijn persooonlijke demonen en angsten die als het Zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangen. “Damokles" geeft niet alleen een diep en intiem beeld in de ziel van deze unieke kunstenaar. “Damokles”'is ook de eerlijke omgang van een mens met zaken waar we allemaal bang voor zijn - en die we vaak niet durven uit te drukken. Ook op de bonus-cd “Un: GOTT - The Lost Chapters" stelt Chris Pohl zich kwetsbaar op en laat zijn persoonlijke gevoelens spreken wat zich vertaalt in dansbare tristesse.

Website / Facebook