Esoteric - A Pyrrhic Existence (Season of Mist)

Koen Asaert    25 oktober 2019

Al bijna dertig jaar verlegt het Britse Esoteric de grenzen van de geluidsintensiteit. Van de verbluffende duisternis van hun dubbele albums "Epistemological Despondency" en "The Pernicious Enigma" tot de uitgebreide epische verhalen die ze vonden in hun recente werken '"The Maniacal Vale" en "Paragon of Dissonance", ze hebben nooit hun oorspronkelijke doel in gevaar gebracht - auditieve chaos loslaten op nietsvermoedende luisteraars. Nu verschijnt de release van hun meest complete werk tot nu toe, "A Pyrrhic Existence".

“A Pyrrhic Existence” bevat 98 minuten nieuw materiaal dat zowel vernieuwend is als elementen van al hun voorgaande werken behoudt. Het is een hoogtepunt van 27 jaar compromisloze toewijding aan hun ambacht - gedetailleerde en gelaagde composities en een hoog niveau van muzikaliteit, onheilspellende productie en gelijke maten van uiterste duisternis en melodische diversiteit.

Descent duurt bijna 28 minuten en begint log en zwaar. De angst slaat toe wanneer een onaardse stem uit de onderwereld weerklinkt. De trage dreigende vocalen gaan door merg en been.Plots stopt de verschrikkelijke stem om plaats te maken voor een momentje schoonheid en melodie. Mooie liedjes duren echter niet lang en de helse stem komt terug, bozer dan tevoren. Rotting in Dereliction is een donkere soundscape gedomineerd door de demonische zang van Greg Chandler, met hier en daar een korte snellere black metal-achtige passage afgewisseld met doom momenten. Antim Yatra schiltert een wankele wandeling door een duister angstaanjagend muzieklandschap.

Consuming Lies is pekzwarte doom uit de krochten van de hel. Culmination brengt mysterie en gevaarlijk avontuur onder een ongunstig gesternte. In Sick and Tired is de vermoeidheid ver te zoeken, wel verspreidt men een ziekelijke auditieve walm.

Met “A Pyrrhic Existence” daalt Esoteric neer naar de diepste sferen van de hel, schildert donkere muzieklandschappen met de zwartste verf en belooft duistere mysterie en gevaarlijk avontuur. Dit is een massieve geluidsmuur van de zwaarste funeral doom.