Agonoize - Midget Vampire Porn (RepoRecords)

Koen Asaert    28 oktober 2019

Vijf jaar zijn verstreken sinds het laatste album van Agonoize "Apokalypse", maar uiteindelijk keren de oprichters en peetvaders van "hellektro" terug van nooit echt weggeweest (want ze bleven optreden) met hun langverwachte nieuwe langspeler "Midget Vampire Porn". Catchy baslijnen plus de unieke stem van leadzanger Chris L. duwen de vinger in de zwaktes en de afgronden van de samenleving, net als een staak dwars door het hart. Met 13 nummers, plus 5 coole bonus-nummers bewijst "Midget Vampire Porn" dat Agonoize nog steeds weet hoe ze harde dansvloer-killers kan produceren.

Apeirofobie is een mooi rustig mysterieus atypisch Agonoize nummer Apeirofobie, oftewel de angst voor oneindigheid, is een zeer eigenaardige fobie waarvan maar heel weinig mensen op de hoogte zijn.Ik wist ook niet wat het was, maar dankzij Agonoize heb ik weer iets bijgeleerd. Zo zie je maar hoe educatief aggrotech is. Weltenschmerz klinkt dan weer als typische Agonoize hellektro met de karakteristieke, vervormde stem samen met de dystopische pessimistische teksten. Blutgruppe Jesus (-) biedt een stampende heiligschennende dark electro/industrial dansvloervuller.

Schmerzpervers 2.0 vangt aan als boenke boenke techno maar schakelt dan gelukkig over op wat intelligentere maar even harde hellektrobeats die je treffen als de bliksem in je genitale bereik.Kiss Me, Kill Me met zijn bas-zware drumbeats, zoemende synths en magistrale koorpartijen veroorzaakt ongetwijfeld een aardbeving op de dansvloer. Populär slaat in als vuistslagen op je gezicht, terwijl de synthsequenties je in trance brengen, zodat je gehypnotiseerd met een bloedneus de dansvloer afdweilt. Teufelskind is auditief masochisme van hoog niveau met geluiden die zowel doen denken aan zware machinerie als aan hoogtechnologisch ruimtetechnologie. Ondanks de Engelse titel is A Vampire’s Tale een Duitstalig nummer met makkelijk meezingbare teksten over brutaal vampirisme, waarop je moeilijk kan blijven stilstaan. Oefen je industrial danspasjes al maar vast.

Op Bullet schiet Agonoize met zware artillerie. Deze barrage van beats wordt bekroond met de allerminst liefelijke teksten van Chris L. In het brutale industrialnummer Antiheld haalt Chris L.hard uit naar haters en nodigt hen uit zijn rimpelige achterste te kussen op de dag van zijn dood. Homme Fatale is offensieve aggrotech, die inslaat als een sonische bom, maar naar het einde toe toch gemilderd wordt door vrouwelijke backing vocals. De iets mildere toon wordt verdergezet in de industrieel aandoende dark electrosong No Place For Strangers. Al zullen personen die niet vertrouwd zijn met het genre, dit nog altijd een heel hard nummer vinden. Bij True Blood worden de stampende beats ingeruild voor langzame doomgeörienteerde soundscape-achtige klanken.

Ondertussen zijn we aan de nummers van de bonus-cd gekomen. Op Inferno moet de kanker van religie al dansend bestreden worden. Kingdom Of Darkness wordt aangekondigd met een luchtalarm, als waarschuwing voor het komende sonische bombardement, waarvan het aanstekelijk geluid tot diep in de hersenen binnendringt. De kans is groot dat het martiale electronummer uit de hel 1, 2, 3 het lijflied van de rabiate Agonoize-fans wordt. Op Gleichschritt krijgen we eindelijk een beetje porno, waar de titel van het album naar verwijst, in de vorm van enkele stemsamples van kreunende vrouwen. Aan het gekreun kan ik echter niet opmaken of het standaardseks of midget vampire porn betreft. Voor mij hadden die stemsamples niet gehoeven, want ook zonder blijft dit een meeslepende dansvloerstamper. Alone In The Dark tenslotte heeft niks te maken met de videogameserie of de film, maar is wel een langzame dreigende nachtmerrie-achtige song.

Agonoize bewijzen met “Midget Vampire Porn” dat ze nog altijd meesters zijn in het maken van duivelse hellelektro en brutale aggrotech. Dus dans naar de hel en terug op de prachtig provocatieve industriële tonen van Agonoize.

Website / Facebook