Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches – Covenant (Aural Music)

Koen Asaert    6 november 2019

De occulte metalband Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches is het geesteskind van 2 visionaire geesten Karyn Crisis (ex-Crisis) en Davide Tiso (Ephel Duath, Howling Sycamore). Hun debuut kwam in 2015 uit bij het bekende Century Media records en oogste veel positieve kritieken. Op hun nieuwe worp “Covenant” krijgt het koppel versterking van Fabian Vestod (Red Serpi, Skinlab) op drums. Dit album heeft zijn eigen speciale energie en roept zeer oude concepten en vibraties op van het rijk van de Godinnen en degenen die hun magie op aarde vieren.

Womb of the World, een ritueel doomnummer, wordt bekroond met Karyn Crisis variabele zang, die reikt van engelengezang tot magistraal brutaal gebrul. In het hypnotiserende melodieuze folky Drawing Down the Moon kiest Karyn Crisis voor heldere zang. Het progressive doomrock nummer Stretto di Barba sluit hier heel goed op aan. Silver Valley is een pareltje maar duurt slechts anderhalve minuut. Op het rituele doommonster Great Mothers krijgen we een puike presentatie van Karyn Crisis variabel vocaal bereik.

Benevento, is een lichter en luchtiger nummer dat gedomineerd wordt door heldere zang, gitaar en bas en waar de drums slechts sporadisch invallen. Dea Iside biedt een schitterend muzikaal ondersteund gebed tot de Egyptische godin Isis. Janara is woeliger en harder, maar minstens even ritueel. The Hours houdt het rustig en moet het hebben van eenvoudige schoonheid en wonderlijke spreekgezang. Diana Mellifica serveert gotisch getinte rock met een ritueel karakter. Op Circle of White Light voel je het witte licht als het ware tastbaar worden. Dit is een staaltje muzikale toverij. Het pakkende Blood of the Mother tenslotte gaat door merg en been.

De voorganger “Salem’s Wounds” was een zeer goed album, en “Covenant” vind ik zelfs nog beter... en anders. De gekwetstheid en woede van “Salem’s Wounds” heeft op ‘Covenant” plaatsgemaakt voor harmonie en verering. De nummers van Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches zijn eerder gebeden en chants dan typische songs, gekaderd in een muzikale omlijsting van doom, progressive en gotische elementen.
“Covenant” is een echt heksenevangelie, dat je pas volledig begrijpt als je hebt gelezen over de heksen van Benevento. Eigenlijk is dit een album dat iedereen die zich ook maar een klein beetje interesseert in Wicca, hekserij en godinnen zou moeten aanschaffen.

Website / Facebook