SLOW - VI- Dantalion (code666 / Aural Music)

Koen Asaert    7 november 2019

Het Brusselse SLOW, dat staat voor Silence Lives Out/Over Whirlpool, werd in 2007 opgericht door Déhà (We All Die (Laughing),Imber Luminis, Clouds, Cult of Erinyes, Merda Mundi, Vaer, ...) en speelt dark atmospheric funeral doom. In 2017 bundelde Déhà zijn krachten met Lore B (Ter Ziele) en kwam zo onder de aandacht van het Italiaanse cult label code666 (Negura Bunget, Ne Obliviscaris, Fen, Void Of Silence, etc…) met wie ze een multi-album deal sloten. Na uitgave van “V-Oceans” en het herwerkte “IV – Mythologiae”, is het nu tijd voor de lancering van hun zesde album “VI- Dantalion”.

Descente is een afdaling naar de de hel, opgejaagd door de onaardse stem van een boze demon. Lueur betekent ‘gloed’ of “schijnsel’ , en doelt hier zeker niet op het schijnsel van een kaars, maar wellicht wel op de gloed van de hellevuren of op de vurige uitwasemingen van de Duivel zelf. De muziek maakt wel duidelijk dat het geen vreugdevuur is, maar eerder de nachtelijk gloed van een brandende stad.

Géhenne, de vurige hel op aarde, stookt het vuur nog wat op. Ook hier is het allerminst een vrolijke boel. Een Futilité van 13 minuten is geen kleinigheid, maar een helse auditieve marteling die wel eeuwig lijkt te duren, maar uiteindelijk eindigt in verlossende schoonheid.

Lacune bouwt op een mooie neoklassieke fundering waarop haast lukraak zware gitaren, sinistere synths en een duivelse stem worden gesmeten, wat een schitterend resultaat oplevert. Het vurige thema keert weer in Incendiaire. Hierop hanteert men niet alleen de tactiek van de verschroeide aarde maar tovert men ook black metal elementen te voorschijn. De klaagzang van het elegante Elégie wordt ingezet met akoestische gitaar. Een piano valt in gevolgd door ontroerende keys, waardoor je een triestig en mooi instrumentaal nummer krijgt.

SLOW pakt uit met pekzwarte verstikkende funeral doom met de bedoeling een diepe alles consumerende sfeer te creëren die je verbaasde ziel verbrijzelt. Eigenlijk zou je “VI- Dantalion” niet mogen beluisteren zonder voorafgaand een antidepressiva kuur te volgen. Want onvoorbereid luisteren kan de geestelijke gezondheid sterk schaden. Met een sterke geest en een zuiver geweten zul je echter het louterend effect en de verlossende schoonheid van deze helse muziek appreciëren.

Facebook / Bandcamp