Eindejaarslijstje 2019: Filip Van Muylem

Van Muylem    22 december 2019

Om 2019 in schoonheid af te sluiten ontkom ook ik niet aan mijn eindejaarslijstje. Het was een uitmuntend druk jaar op alle vlakken met minder concerten en reviews dan gepland maar desalniettemin kunnen we terugblikken op een prachtig 2019.

Van eigen bodem wil ik de inzet en de kwaliteit vanAlk-A-Line nog eens in het vet onderstrepen: een pracht album (album review) aka Species and Specimens en vette optredens! Ze mochten ook nog eens rekenen op de steun van vele artiesten, onder wie Red Zebra (bedankt voor het fijne livingroom concert!). Red Zebra heb ik ook vaak aan het werk gezien en het blijft genieten: van de eerste tot de laatste noot!

Een andere band van wie ik blijf genieten is niemand minder dat Fleddy Melculy: een vette schijf uitgebracht, optredens waarbij ze knallen en voor 2020 een nieuw album! Meer moet het niet zijn! Cellar Twins en King's Rage wil ik ook nog even vermelden, omwille van de mogelijkheden die ik duidelijk in hen ontwaar! Arid in een magisch jaar en met een fenomenaal optreden: wat een stem en wat een podiumact!

Suicide Commando blijft goed als het gaat over de podium act, op plaat mag het iets steviger klinken (maar het blijft - naast The Arch en Der Klinke: het meest onderschatte fenomeen, waarbij we Chokri aka Pukkelpop eens willen wakker schudden). Spoil Engine is weer scherp en goed bezig! Hun nieuwste album was een schot in de roos en live worden ze alsmaar beter! Voor de meerwaardezoeker mag uiteraard de nieuwe schijf van Isabelle A niet ontbreken!

Op festivalniveau heb ik genoten van Graspop, Kraken Metal Rock fest, Summer Event en W-Fest (pure nostalgie en een mooie mix met jong talent)! Psychedelic Furs live aan het werk zien stond op mijn lijstje, helaas viel het wat tegen, maar het voorprogramma maakte dan weer veel goed! Ambassador21 was live de ontdekking van 2019: krachtig, scherp, met een boodschap en gewoonweg fenomenaal!

Nog meer uit het buitenland: Chemical Sweet Kid bracht een subliem album uit, London After Midnight brengt ons opnieuw in een nostalgische bui (en wie weet krijgen we in 2020 nog eens een kans om hen live aan het werk te zien), Blind Guardian wist ons te verrassen met een meer symphonisch/opera minded album! Herschaft mag ook niet ontbreken in mijn lijstje (met hun nieuwe schijf en schitterende optredens), net als Combichrist!Amon Amarth stelde helaas een beetje teleur (de boog stond dan ook iets te strak gespannen). Rage of Light was voor mij de ontdekking van 2019 en hoop hen nog veel aan het werk te zien! Penumbra en Thorium mogen daarbij ook niet ontbreken!

Het fenomeen was toch wel de nieuwste schijf van Ordo Rosarius Equilibrio! Let's play (Two girls & a goat) is de schijf van het jaar! Ik had er lang naar uitgekeken en was streng, maar werd gewoonweg gelukkig gemaakt door het resultaat (met een Belgische bijdrage van Nicolas)! Chapeau!