Drown – Subaqueous (Lupus Lounge /Prophecy Produtions)

Koen Asaert    20 februari 2020

Drown is net zoals Aureole en Tchornobog het muzikale geesteskind van, de naar de VS uitgeweken Oekraïenerse funeral doom extremist Markov Soroka. Net als zijn andere ondernemingen, is Drown gebaseerd op een doorlopend conceptueel verhaal met een sterk metaforisch gehalte. De verdrinking van ons leven bijvoorbeeld is evenzeer een metafoor als een constructie om op dit album in te ontsnappen.

Het album bevat slechts 2 songs , die elk wel meer dan 20 minuten lang zijn. VI: Mother Cetacean begint als kabbelende doomy post-metal. Het is pas als Soroka zijn strot openzet dat je het gevoel krijgt dat je op het punt staat te verdrinken. Net als de moeder die haar zoon verloren heeft en zich overgeeft aan de krachten van de zee. Hoewel de basis van de muziek compromisloos zwaar en vol rouw is, wordt het gedragen door een stroom van speelse melodieën en gewichtloze harmonieën. Deze gecombineerde krachten creëren een meedogenloze maalstroom in de diepten van je gevoelens.

In VII: Father Subaqueous blijkt de Vader Onderwater een wrede Neptunus die leeft op de lichamen en vooral de zielen van de verdronkenen en dat wordt onderstreept door de hevigere aanzet. De muziek zuigt je als het ware naar beneden waar de lange tentakels van Father Subaqeous op je wachten.

Met “Subaqueous” schrijft Markov Soroka een tweede hoofdstuk in zijn boek van de Verdrinking. Drown beukt als golven op je in, overspoelt je, vangt je in een maalstroom en trekt je naar beneden. Het is kortom, geen leuk verhaal, maar wel op magistrale wijze verteld.

“Subaqueous” is beschikbaar als digipak CD en gatefold LP (zwart, beperkte oplage in transparant blauw vinyl) en kun je o.a. hier bestellen.

Facebook / Bandcamp