Emerald Park – Basement Sessions (Aenaos Records)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    20 februari 2020

Een van Noord-Europa's meest succesvolle bands, Emerald Park is terug na ongeveer 5 jaar stilte. Emerald Park vond hun publiek op het internet toen ze het album “For Tomorrow” (2008) uitbrachten als gratis download in 2010 - een keuze die hen bijna 8 miljoen luisteraars en meer dan 1 miljoen downloads bij Jamendo heeft opgeleverd. Duizenden hebben ook genoten van hun muziek in commercials en YouTube-video's met verschillende thema's. Dit succes bracht Emerald Park naar het Midem-festival in Cannes en leidde hen naar optredens in Londen (The Cavern), Hamburg en Amsterdam - om er maar een paar te noemen. In 2019 brachten ze de single Rules don’t apply, als smakelijk voorproefje op de EP "Basement Sessions" die nu in 2020 uitkomt.


 

The Haze is een nummer dat goed zou passen in de playlist van diverse radiostations maar weinig schade veroorzaakt. Agnes Of The North is een lekker voortkabbelende poprocknummer met hitpotentieel. Bigfoot is nog zo’n mooie radiovriendelijke rustige rocksong, zij het met een minder oorwormgehalte. Decease lijkt een eenvoudig nummer, maar zit bijzonder goed in elkaar.

Het geremasterde Rules don’t apply is zowat het ‘wildste’ nummer van de EP en is zo’n song die zich in je hersenen nestelt en er niet meer uit wilt. De lyrics van de song gaan over eerlijkheid en eerlijk zijn tegenover jezelf. Iedereen om je heen zal het merken als je dat niet bent. Mensen verstoppen zich achter computers en doen zich voor als iemand anders of kopen dingen om indruk te maken op hun buren, bang om te laten zien wie ze echt zijn. Dat is jammer.

Conclusie:
Emerald Park zouden wel eens heel hoog kunnen scoren met de radiovriendelijke indiepopcomposities op “Basement Sessions”. Emerald Park verdienen alleszins een plaatsje op menig zomerfestival met hun melancholische maar zonnige deuntjes.