An Evening With Knives - Sense Of Gravity (Argonauta Records / Lighttown Fidelity / Bertus)

Koen Asaert    21 februari 2020

Het Nederlandse An Evening With Knives brengt naar eigen zeggen een betoverende, imposante geluidsmuur die de grenzen vervaagt tussen post-metal, psychedelische rock en doom metal. De luisteraar mag zich op hun tweede album "Sense Of Gravity" verwachten aan een gelaagd en energiek geluid met onverwachte wendingen.

Op Sacrifice maak ik voor het eerst kennis met de beroemde geluidsmuur van An Evening With Knives. Sommige post-metal bands zijn meer ‘post’ dan metal. Deze Eindhovenaars klinken echter duidelijk meer metal met uitgesproken stoner en doom invloeden. Ook Escape ontsnapt aan postmodernistische experimenten en brengt straight forward psychedelische metal. Het eveneens erg psychedelische Levitate is net iets te zwaar om echt in trance te raken. Turn The Page blijkt een loodzware pagina om om te draaien. Dit is een verhaal uit een gigantisch in leer gebonden boek met vreemde verhalen en cryptische toverformules.

On Your Own begint mooi en zacht, maar deze rustpauze is slechts van korte duur. Naarmate het nummer vordert word je verder meegezogen in een zee van eenzaamheid. Endless Night blijkt een stormachtige song waarin naast het nodige geweld ook plaats is voor melodie. Every Ordinary Day tenslotte is een afscheid in schoonheid waarbij ook progressive elementen in de zware psychedelische sound zijn binnengeslopen.

An Evening With Knives levert met “Sense Of Gravity” een sterk en loodzwaar album af waarop de band verder metselt aan een harde metalen geluidsmuur met grove doom- en psychedelische elementen.

Website / Facebook