Donna Blue – Inbetween (Snowstar Records)

Koen Asaert    6 maart 2020

Het Nederlandse Donna Blue speelt zwoele indiepop beinvloed door sixties yé yé, Lynch-films en oude Hollywood-romantiek. Eerder brachten ze twee 7 inch EP’s uit. Het duo is klaar voor een Amerikaanse tour, maar lanceert eerst de nieuwe EP “Inbetween”.

Desert Lake is een nummer over de badlands waar elke artiest doorheen moet tijdens het creatieve proces. Geïnspireerd door de Henry James quote “We work in the dark, we do what we can, we give what we have. Our doubt is our passion and our passion is our task. The rest is the madness of art.” - Hoe mooi het ook is om iets te maken, het zal altijd hand in hand komen met twijfel. De angst dat iemand anders beter is, dat jij zelf beter kunt, dat wat je doet waardeloos is. Het nummer zou ideaal passen in een film van David Lynch of Quentin Tarantino.

Het zonnig zomerse Paradis is een hoofdzakelijk Franse parlando song, geïnspireerd door yé yé en chanson. Paradis is ontstaan uit de vraag of in het paradijs zijn en niet ouder worden, nooit ruzie maken en alles wat je ooit wilde tot je beschikbaarheid hebben, wel zo mooi is als het klinkt. Inbetween is geen vluchtig intermezzo maar een prachtig dreampopnummer met een hoog Twin Peaks-gehalte. Het nummer probeert de plek tussen dromen en wakker worden te vangen en kun je het beste ervaren met je ogen dicht.

Billy gaat over l'amour fou gone wrong en bezit een sterke fifties en sixties popflair, al zit er ook wat elementen in die aan The Shadows doen denken. Fool is een nummer over het moment dat je je realiseert dat perfecte liefde niet bestaat, ook al dacht je het gevonden te hebben. Daarom bemerk je ook een zekere duisternis in dit op het eerste gehoor lichtvoetig nummer, dat een ideale filmische slow-dans zou zijn.

“Inbetween” bevat vijf prachtige nummers die ieder spelen met een andere sfeer en concept, maar toch als een samenhangend geheel klinken door hun dromerige intimiteit. Donna Blue brengt filmische dreampop van de bovenste plank.

De EP kun je o.a. hier kopen en beluisteren.

Website / Facebook