Fleddy Melculy – Sabbath Fleddy Sabbath (Sony Music)

Van Muylem    11 maart 2020

Fleddy Melculy, de Vlaamse band, die op onnavolgbare wijze scherpe humor met kwaliteitsmetal vermengt, brengt zijn derde studioalbum uit. "Sabbath  Fleddy Sabbath" is de opvolger van het ijzersterke "De Kerk van Melculy". Met deze schijf wil Fleddy Melculy zelfs nog beter doen. Ook deze keer nodigde Fleddy Melcyuly een aantal gasten uit, die de plaat extra cachet geven. Ongetwijfeld zal Fleddy ook deze keer trouwe gelovigen en nieuwe bekeerlingen naar zijn eigenzinnige Sabbatskerk lokken.

De schijf opent met Dimebag II waarbij Fleddy Melculy Dimebag even aan de tand voelt en te horen krijgt dat het puur toeval was dat hij de redder van de metalwereld is geworden (wat ook een beetje klopt met het ware verhaal). Blijkbaar is Fleddy het beu dat vrouwen achter hem aan lopen en het overweldigende succes voelt bij hem beklemmend aan, haast als een verdoemenis. Reality check number 1!

Echt stevig openen doen ze met de hulp van Sven de Caluwé (Aborted): De Wereld Is Wondermooi. Stevig, maar helaas kan je niet altijd verstaan wat ze staan te schreeuwen. Feit is dat ze o.a. aankaarten dat influencers, rijke mensen enz de wereld naar de kloten aan het helpen zijn! Negativisme is ook zo iets wat hem niet echt aanstaat! Het refrein is echt wel catchy en blijft ook echt hangen! Op het einde is er ook nog een korte en mooie ode aan hun gewezen roadie die zelmoord pleegde en een grote fan was van Arno!

Fuck Uw Vrienden kenden we al via de clip en ontleent haar kracht aan de backings en de geestige tekst (zoals steeds overigens). Lekker rammen en lekker afgeven tegen rijkelui, minnaressen, mensen die zichzelf pimpen, yuppies, gekweekte rashonden en chi-chi madammen! Voor ik het vergeet nog even de naam vrijgeven van de vrouw die we hier horen: Sofie Engelen (gekend van Studio Brussel). Brul gerust mee! Dit zal ongetwijfeld ook op Graspop een hit worden (allez, als ze dit wegens Corona niet afzeggen).

Damn Tam Tam feat. Franky DSVD (Channel Zero) is een samenwerking die er al lang zat aan te komen en tevens retestrak klinkt! Volgens mij zit er ook een kleine verwijzing in naar Sepultura, maar ik kan me vergissen. Mediteren en een cursus woedebeheersing is blijkbaar zijn ding niet, daarover gaat het toch ook een beetje. Het refrein klinkt anders dan op de andere tracks: echt gezongen en zelfs een beetje melancholisch (voor één keer in dat stuk geen geschreeuw, dat komt anders wel genoeg voor in de andere stukken). De tam tam geluiden zijn volgens mij ook een subtiele verwijzing naar de fans van Greta T. en een uitgestoken vinger naar de klimaatactivisten (valt op dat we dit nog vaker horen op deze schijf, dit moet echt wel diep zitten).

Mijn favoriet nummer is zonder enige twijfel: STOP! Yup: rammen tegen leeghoofden die om de verkeerde reden beroemd zijn geworden. Mensen die eigenlijk niets kunnen, niets doen en geen verschil maken in deze wereld. Tja: Temptation Island en co of neem nu The Kardashians … Ook op muzikaal vlak bevalt het me enorm en zie ik alvast veel mensen headbangen! Armen in de lucht en zwaaien met dat haar!

Andere reality check is het melancholische en haast depressief klinkende De Hel Niet Gezien. Stel u voor dat Jeroen het Corona virus te pakken krijgt tijdens zijn huidige toer en komt te overlijden. In de periode voor ze aan dit nummer begonnen te werken pleegde een roadie zelfmoord, waren er héél wat familieleden die plots kwamen te overlijden. Het was een harde periode voor de band. Blijkbaar is dit zijn manier om het even te verwerken. Het goed live brengen zal misschien wel wat moeite kosten.

Beest begint strak met lekker klinkende gitaren. Ik hoor ook een beetje breakbeats en een amper hoorbare verwijzing naar The Beastie Boys. Reincarnatie? Best grappig, net als de clip. De drums rammen ook lekker en af en toe klinkt de zang zelfs catchy. Het einde met de huilende baby en de kat is eveneens geestig.

World Wide Weg klinkt een beetje vreemd: rammen en af toe een stukje zang waarbij het refrein nogal stroperig klinkt. Ik hou best wel van de gitaarklanken, maar deze keer had ik toch graag eerst eens de tekst willen lezen om echt goed te weten waarover het echt gaat.

Leuk intermezzo is de Metal Politie die even aanbelt om Fleddy aan te klagen omdat hij niet doet wat echte metal fans horen te doen. Zich hiertegen afzetten siert hem uiteraard. Goe Vur In Den Otto maakt hier dan ook een beestige interventie!

Judas kennen we reeds via de clip en is een leuke ode aan alle monsters uit de hack en slash/horror films, maar tevens ook wat trappen naar de Judas (wie die persoon ook moge wezen).

Nederhel vs. Helgië is een leuk duet met X Raiders. Lekker alle vooroordelen opsommen en met modder naar elkaar gooien. Wie er heeft gewonnen verklap ik niet. Maar feit is wel dat dit vooral een geinig luisterlied is! Het is een supervet nummer en ik hoop dat we het ook nog wel op radio mogen horen!

Ware metalcore weerklinkt met het opzwepende Melculië (De Flebançonne). Na de kerk van Fleddy komt nu de natie van Fleddy! Hij ziet het steeds groter en straks nog president ook! Het is een mooie muzikale utopie die de fans allicht uit volle borst zullen meebrullen en de pint heffen op zoveel goeds! Van Mij had dit gerust de titel van het album mogen zijn!

Een beetje meer Engels krijgen we met Strength Unity (B*f* R*ll). Het is ook een kleine verwijzing naar hun eigen nummer: Voor altijd jong! Het is een beetje versie 2.0. Dit nummer klinkt ook een beetje anders dan de rest (de gitaarklank en de zang). Ik geloof anders wel in de kracht van dit nummer en de mogelijkheden die het heeft als ze het live brengen. Vraag is natuurlijk, wat doen we met het Engels als we Fleddy zijn woorden mogen geloven? Een nadenkertje …

Terug naar de fun met Tattoorage (Temptation baby!). Rammen en spuien over Tattoo’s! Wie heeft er echter zelf ook tattoo’s? Right. Beetje zelfspot mag ook. Blijkbaar is het belangrijk wat je juist laat aanbrengen als tattoo. De knappe vrouwelijke stem doet me echt wel aan Temptation Island denken, wat het nog erger maakt is het platte Antwerpse accent. Wederom is het de stem van Sofie Engelen.

Kutrockster: woede over de vrouwen, het bier, de Roll’s Royce, valse borsten van je vrouw, de miljarden waarvoor hij geen tijd meer heeft om uit te geven en een psychedelische ondertoon (met uiteraard ook wel lekker gebrul). Beetje zelfspot mag!

Afsluiten doen ze met Geschrapt Klimaatnummer: tien minuten stilte en vervolgens een geestig stukje. De gekende manager doet zijn zegje over een nummer over het klimaat (moet er komen). Fleddy stuurt hem een akoestisch stukje: de wereld is om zeep en het gaat slecht met het klimaat. Vanaf nu gaan we lekker feesten, want het is toch allemaal naar de klote en vegen onze voeten aan alle regels! Het klinkt best geestig en heeft een hoog Urbanus gehalte (de appel valt niet ver van de boom)! Van mij mogen ze het gerust ook live brengen als afsluiter!

Het was weer lachen geblazen! Nu nog zien wat het effect is op de fans en het allemaal live meemaken, als het Corona virus aka Covid-19 geen roet in het eten gooit!