Tessa Dixson - Genesis (PIAS)

Koen Asaert    13 maart 2020

Religieus gezien is Genesis in de bijbel het eerste boek van de bijbelse geschriften van zowel het jodendom als het christendom, waarin de schepping van de aarde en de mensheid wordt beschreven. Voor de Brits-Belgische zangeres Tessa Dixson is het album “Genesis” de creatie van haar muzikale wereld en het begin van een weg die ze steen voor steen plaveit.

Tender Me is een teder electropop nummer , dat het zowel goed kan doen in clubs als op de radio. My Mind biedt aangename voortkabbelende electropop met dat typisch Belgische geluid dat we ook bij Oscar And The Wolf, Blanche, e.d. horen. Burn heeft een retro jaren 80-popgevoel. Dit komt niet enkel door het gebruik van saxofoon maar ook door het typische synthgeluid. Promised Land blijkt een pakkende a-capella song, die bewijst dat Tessa Dixsons stem ook zonder muzikale begeleiding uiterst aantrekkelijk is.

My Love heeft het in zich om een grote hit te worden. Dit nummer zal ongetwijfeld op diverse radiostations met een heel verschillend publiek in hoge rotatie gespeeld worden. In How High wordt de beat vergezeld van piano en viool en krijgt Tessa Dixson ondersteuning van een mannelijke backing vocal. Ook dit nummer kan hoog scoren. Keep Going zal het goed doen op feestjes,maar is iets te commercieel en te overgeproducet voor mijn smaak. Tessa’s mooie stem heeft al die toeters en bellen niet nodig. Gelukkig staat bij het langzame breekbare Stealing Eyes Tessa’s prachtige stem centraal.

Schuif de meubels maar opzij bij Coming Home om thuis je eigen dansvloer te maken, want dit is een uiterst aanstekelijk dansbaar nummer. Het troostende Hurt So Good bevindt zich tussen singer-sngwriter en electropop en is het meest ontroerende lied op dit album. Leg je zakdoeken niet te ver weg, want ook bij Morning Light kan er mogelijk een traantje vloeien.

Tessa Dixson levert met “Genesis” een indrukwekkend debuutalbum af en kroont zichzelf hiermee tot de alternatieve popprinses van België. Ze charmeert met zowel dansbare electropop als ingetogen ontroerende indiepopsongs.

Facebook