Bonfire - Fistful Of Fire (AFM / Suburban / Bertus)

Koen Asaert    18 maart 2020

De naam Bonfire zal bij velen een belletje doen rinkelen. We hebben het dan ook over een groep ervaren rotten rond stichtend lid, gitarist Hans Ziller. Bonfire bestaat officieel sinds 1986, maar eigenlijk liggen de wortels in 1972 toen Ziller met enkele vrienden de band Cacumen opstartte.

The Joker start met een dreigend Ennio Morricone-achtig spaghetti western sfeertje dat steeds krachtiger en heftiger wordt. Gotta Get Away ontpopt zich als een geweldig hardrock nummer, geworteld in de Jaren 80 traditie. The Devil Made Me Do It begint met een streepje klassiek dat hier daar en in het nummer herhaald wordt. Alexx Stahl bewijst zich als een meer dan degelijke hardrock zanger. Eigenlijk verdient de hele band een pluim, want dat is weer een prachtig hardrock nummer.

Ride The Blade is aanstekelijker dan Covid-19. Gitaristen Hans Ziller en Frank Pane vechten een duel uit, terwijl Ronnie Parkes (Bass) en André Hilgers (Drums) een strak ritme opleggen. De eerste noten van When An Old Man Cries verklappen reeds dat dit een sterke ballad wordt. En inderdaad , dit is een pakkende powerballad, die doet denken aan de megahits van Bon Jovi en Guns ‘N’ Roses. Rock'n'Roll Survivors serveert lekker in het oor liggende hardrock waarin Hans Ziller getuigt dat hij een overlever is en na talloze keren een klap in het gezicht gekregen te hebben, altijd weer opstaat.

Op Fire And Ice gaat de band door vuur en ijs om hun muzikale evangelie te verspreiden. De hardrock-krijgers van Bonfire stijgen te paard en galopperen de horizon tegemoet op de meeslepende tonen van Warrior. Fire Etude serveert een lange gitaarsolo die als intro dient voor Breaking Out, een catchy nummer dat overgoten is met gillende gitaren.

Fistful Of Fire, het titelniummer, is – hoe kan het ook anders – een vurig lied, dat tijdens optredens met de borst vooruit en de gebalde vuist omhoog meegezongen zal worden. The Surge vormt een mooie lichtklassieke aanloop naar het glorieuze gitaarbeladen Gloryland. When An Old Man Cries(Acoustic Version)is akoestisch nog ontroerender dan het origineel en beëinigt zo het album in schitterende schoonheid.

De oude rotten van Bonfire zijn nog lang niet versleten en scoren met “Fistful Of Fire” een vurige verrukkelijke hardrockplaat. Dit is vakmanschap ten top en een absolute aanrader voor wie een lekkere portie hardrock wel kan smaken.

Website / Facebook