The Birthday Massacre – Diamonds (Metropolis Records / Suburban)

Koen Asaert    25 maart 2020

“Diamonds”, het nieuwe album van het Canadese The Birthday Massacre, bevat een verkenning van zowel duisternis als licht, gif en het tegengif. Binnen de songwriting voel je het verstrijken van de tijd en de conflicten en resoluties die we allemaal kunnen voelen. De nachten eindigen en de dagen verdwijnen. Als we naar binnen kijken, kunnen we deze kostbare emoties en conflicten vinden. Stuk voor stuk zijn ze waardevol. Zoals de diamanten in het donker.

Enter is de mooie toegangspoort naar het rijk van de diamanten. Het poortwachtershuisje ruikt naar peperkoek en andere zoetigheden en uit de ramen komt een poppy deuntje. In The Sky Will Turn danst Chibi’s stem op frivole synthlijnen en hijst zich op aan trillende gitaarsnaren. Diamonds verleidt met Chibi’s elf-achtige zang, die weerklinkt in een woud van keyboards, gitaar , bas en drums. Het verrukkelijke Run start met energetische riffs en rolt met een gestaag ritme de zonsondergang tegemoet.

Bij Flash Back moet ik even denken aan Madonna en aan danseressen in kleurrijke jaren 80 fitnessoutfitjes. Denk het harde gitaargeluid weg en je krijgt een ideale hedendaagse popsong. The Last Goodbye is een meeslepende melodieuze electrorocksong die samen met Dora en Boots op avontuur gaat. Crush blijkt nog zo’n schitterend juweeltje in die typische The Birthday Massacre-stijl. Mirrors neemt je mee naar een betoverend spiegelpaleis. In het prachtige Parallel World drijf je op een warme zomerdag op een blauwe zee

De nacht is kort. Het weegt zwaar, maar het licht wacht altijd op ons. En licht is er genoeg op “Diamonds”. Wat misschien verrassend is voor een band die het goed doet bij goths en andere zwartgeklede medemensen en zich ‘het verjaardagsbloedbad’ noemt. The Birthday Massacre stelt met “Diamands” een prachtige collectie fijngeslepen magische diamanten voor, die het licht in de duisternis weerkaatsen. Laat je dus niet afschrikken door de bandnaam en de cover, en geef deze melodieuze synthrockparels een kans.

The Birthday Massacre is overigens live te zien op Amphi-Festivaldat hopelijk nog altijd doorgaat op 25 en 26 juli 2020.

Website / Facebook / Bandcamp