Vredehammer – Viperous (Indie Recordings / Suburban)

Koen Asaert    27 maart 2020

Vredehammer werd oorspronkelijk opgericht als een solo-project door frontman Per Valla in maart 2009. Valla bracht van 2010 tot 2013 drie EP`s uit via kleine underground platenlabels voordat hij in 2014 eindelijk leden aan de band toevoegde, een contract kreeg bij een groter label (Indie Recordings). Vredehammer is een band die metal interessant houdt dankzij Per Valla's geweldige vaardigheden in songwriting. "Viperous" is de derde full-length van de band,

Winds Of Dysphoria valt vooral op door de elektronische intro en is verder een degelijke black metal song met een hoge herkenbaarheidsfactor. Aggressor bezit dat soort aanstekelijkheid die maakt dat je uit volle borst meebrult. Op Suffocate All Light geniet ik van een lekker riffje en het gekmakende drumgeknuppel dat zo typisch is voor Black metal.

Het verrukkelijke Viperous intrigeert door de donkere synthtonen die bovenop de klassieke black metal gesmeerd worden. Skinwalker loopt als een trein en is lekker onderhoudend zwartmetaal, waar in de tweede helft meer elektronica wordt gestoken.Op In Shadow zorgen de keys voor extra zwaarte, zonder de gebruikelijke black metal klank te overheersen.

Wounds krast diepe wonden in je ziel met snijdende gitaren en scherpe weerhaken. Any Place But Home biedt prettig genietbare black metal, gekruid met wat scifi-elementen. Met From A Spark To A Withering Flame sluit Vredehammer het album in schoonheid af.

“Viperous” van Vredehammer is een zeer goed en erg genietbaar black metal album,met sporadisch innovatieve synthklanken bovenop een klassiek zwartmetalen geluid. Enig minpuntje is het ontbreken van een echte uitschieter.

Website / Facebook